5 slimme ideeën om snel lekkere maaltijden op tafel te krijgen

Nog een paar weken tot de zomervakantie, de maanden juni en juli zitten bij ons aardig vol. Werk (en ik werk zelf op een school dus ik zit in dezelfde cadans als de kinderen) Sportdag, schoolreisjes, eindelijk weer eens al die leuke vrienden te eten vragen, kamperen en van buiten genieten. Juist dan vind ik het fijn en handig om zoveel mogelijk te doen aan mealprepping; het vooraf bereiden van (delen van) maaltijden. Misschien ook handig voor jou? Ik geef je 5 slimme tips.

1. Koop producten groot in en verdeel ze. Dit vind ik vooral handig bij vlees. We proberen thuis minder vlees en minder vaak vlees te eten. Door vlees direct na inkoop te verdelen en een deel in te vriezen, eten we vanzelf minder vlees en hebben we weer iets om een volgende maaltijd mee te bereiden. Dit kun je ook doen met groenten, brood, frituurdingetjes, cakejes, taart etc. Gewoon steeds de helft opbergen, invriezen, bewaren.

2. Bereid verschillende gerechten tegelijkertijd en combineer (dat doe ik tenminste) het maken van zaken voor huishoudelijk gebruik met koken. In het weekend doe ik dit vaak; ik maak dan bijvoorbeeld in een uurtje én muesli, en soep, en wasmiddel en jam. Ik hoef het aanrecht dan maar een keer schoon te maken, ik ben toch bezig richting lunch bereiden dus waarom niet, en daarna heb ik het gevoel dat we weer even vooruit kunnen en gaan daarna lekker lunchen. Leuker nog; maak er een terugkerend weekend event van samen met je kinderen, je partner of vrienden, ze leren skills en het is vind ik gewoon super gezellig. Ik maak dan bijvoorbeeld de muesli, mijn dochter rolt balletjes gehakt en mijn zoon maakt scones. Ze kunnen dat omdat ze het heel vaak doen, en ze doen het heel vaak omdat ze ons met eten bezig zien. Zo worden we steeds meer een team.

3. Ben je aan het koken? Zet een paar glazen potjes klaar voor restjes. En denk bij het opbergen van restjes al aan een volgende maaltijd. Bijvoorbeeld; als we aardappels eten (dat is niet vaak) maak ik altijd te veel. Maakt niet uit hoeveel ik er maak, er blijven altijd aardappels over. Restaardappels bewaar ik in de koelkast in een glazen potje wat ik vooraan in de koelkast zet. Al bij het opbergen denk ik: ‘aardappels over, mmmm Thaise viskoekjes, aardappelsalade, minestronesoep, aardappelprei soep.’ Een volgende keer dat ik in de koelkast kijk herinner ik me dan de recepten die ik al bedacht heb en daardóor ook dat ik aardappels in de koelkast heb staan die op moeten.

4. Laat producten uit blik die je maar voor de helft gebruikt niet in blik zitten. Wij gebruiken zeker wel producten uit blik (ondanks het vast niet gezonde plastic laagje aan de binnenkant, ik zou soms niet weten wat ik zonder blik producten zou moeten). Echter, als je een blikje eenmaal opent en blootstelt aan de lucht is het beter om het product niet in blik te laten zitten. Ik schep de inhoud die over is in een glazen of doorzichtig plastic doosje, en gebruik het voor een volgende maaltijd. Dan blijft het langer vers. Het dwingt mij ook om nog vaker met restjes te koken (want tja, die arme tomatenpuree staat daar maar).

5. Wees creatief bij de inkoop van producten.
Producten (vooral in ruime hoeveelheid ingekocht) kan je op meerdere manieren gebruiken. Een voorbeeld:
– 1 liter kokosmelk (ingevroren in glazen potjes en een deel nog in het pak in de koelkast). Hiervan maak ik: kokosijs, 2 x thaise soep, 2 x thaise curry.
– 1 kilo kipfilet: voorsnijden en marineren met gember, Spaanse peper, tamarinde, soja, ketjap, limoen. Hiervan maak ik: Thaise kipsalade (met opgebakken rijst van 2 dagen ervoor), kippensoep, saté op de bbq, de kinderen gebruiken de kip in noodle soep etc. Dit lijkt heel veel vlees maar zijn dus meerdere gerechten, sommigen gerechten eten we weken na invriezen. Bij gehakt maken we: groentensoep, hamburgers, bolognesesaus, losse gehaktballetjes om in te vriezen voor in de soep, etc.
– 1 zak noten (Lidl): eten we los in de yoghurt, ik maak er muesli van, ik gebruik het door de salade, en we eten ze los. Maar… als ik de zak op tafel leg is deze in een kwartier leeg met al die vrolijke eters bij ons thuis, dus ik haal de helft uit de zak en verberg deze…
– een grote zak bloem: gebruiken we voor pannenkoeken, wraps, mijn zoon bakt er cakes en taarten mee, ik maak er deeg van voor hartige taart, ik maak er brood mee etc…

Trek gekregen van al dat lezen over eten? Veel kookinspiratie gewenst!

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op mijn blog www.datmaakjelekkerzelf.nl over mijn zoektocht naar back to basic (met een knipoog ;).

Suzanne on FacebookSuzanne on TwitterSuzanne on Wordpress
Suzanne
Pedagoog, Speciaal Onderwijs, Eigen Bedrijf, Rotterdam, Eco, Sustainablerevolution, Foodlover, Moeder van twee, Diy, Recyclen, Funishomemade.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.