Koolhydraatarm dom idee? Met koolhydraatrijk teff val je af!

Het is een enorme hype om op koolhydraten te letten, want “suikers zijn slecht” en veel mensen eten dan ook koolhydraatarm. Op de verpakkingen zie je een voedingswaardetabel met de hoeveelheid koolhydraten. Daaronder staat dan de hoeveelheid suikers. Dit zegt helaas niets over de toegevoegde suikers. In een wortel zitten namelijk ook veel koolhydraten, net als bijvoorbeeld in een dadel, maar dit zijn onbewerkte, ongeraffineerde suikers en uiteraard gezonder dan een klontje suiker ook al is de stijging van de bloedsuikerspiegel bijna gelijk.

Granen, zaden en grassoorten en hun koolhydraten

Koolhydraten zijn onder te verdelen in snelle en langzame koolhydraten. Dat is ook de reden dat wit brood en witte pasta (de snelle koolhydraten) ongezonder zijn dan de volkoren soorten. De volkoren soorten zorgen voor een langzamere stijging van je bloedsuikerspiegel. Granen en grassoorten zoals tarwe, spelt, rogge en teff bevatten allemaal koolhydraten, dus ze leveren brandstof en geven je daarmee energie.

Om bewust te kiezen tussen alle soorten granen kun je het beste afwisselen. Als je ’s ochtends een cracker eet, ’s middags wat boterhammen en ’s avonds pasta, dan heb je heel waarschijnlijk 3 keer een maaltijd gehad met tarwe als basis. En dan zijn de tussendoortjes nog niet eens meegeteld… Er is inmiddels heel veel keuze in de winkels, maar let goed op de ingrediënten in plaats van de voedingswaardetabel… Zie je een quinoacrackers of speltpasta te koop? Dan zit er waarschijnlijk maar een paar procent quinoa of spelt in en is het verder aangevuld met tarwe of een ander graan. Hier is helaas nog geen regelgeving voor, met een beetje spelt erin mag het ingrediënt meestal al groots vermeld worden op de verpakking.

img_8078

Teff

Teff is een verhaal apart en wordt gebruikt als graan, maar is eigenlijk een grassoort. Het is een teer halmpje met hele kleine zaadjes. In het veld ziet het er inderdaad uit als een grassoort met mooie wuivende halmen. Van dicht zie je hoe kwetsbaar het is. Ter vergelijking: Van teff wegen 150 korrels even veel als 1 tarwekorrel

teffveld

Op bezoek bij ‘teffboer’ Feije van Oergraan tref ik aan de keukentafel Angela, haar man Feije en hun tweelingzoontjes. Later komt er nog een zoon langs en een medewerkster, het is gezellig druk op de boerderij. Ondanks dat nemen ze alle tijd om de passie over ‘hun’ teff uit te leggen.

Gebruik van teff

Er wordt al jaren teff geoogst op het bedrijf, maar zelf gebruikten ze het niet. Totdat Angela wat wilde veranderen in haar leven aan verschillende lichamelijke klachten en de daarbij horende combinatie aan medicijnen. Ze kwam erachter dat haar lichaam erg goed op teff reageert in tegenstelling tot andere graansoorten. En dat terwijl ze het zelf al jaren verbouwden!

Ze gebruikt nu nog 1 medicijn, terwijl ze voorheen 14 stuks gebruikte en voelt zich beter en energieker dan ooit. Sindsdien is ze lyrisch van alles wat je maar van teff kunt maken en er is een ware keukenprinses in haar opgestaan. Ze heeft zelfs in de finale van de Hema’s taartenbakwedstrijd gestaan met een taart zonder gluten én zonder suiker! Bakken gaat haar inderdaad aardig af, zowel de muffin als het teff-met-zaden-brood smaken heerlijk. Wat betreft de gluten: hoewel teff wel gluten bevat, is het wel geschikt voor mensen met een glutenintolerantie. Teff bevat namelijk niet de schadelijke glutenfractie.

img_8188

De webshop is eigenlijk kort geleden online gegaan en daarnaast zitten Angela en Feije zeker niet stil. Angela gaat nogal wat markten en foodfestivals af met hun producten en haar baksels. Met de meelsoorten kun je van alles bakken; de vlokken en de flakes kun je bijvoorbeeld als ontbijtgraan gebruiken. De vlokken bevatten overigens ook maïs. De meel vind je in wit en bruin. Ze zijn beide volkoren. Teff is zo klein en kwetsbaar, dat kun je niet bewerken tot wit meel. Het is daarom altijd volkoren. Het bevat dan ook veel gezonde voedingsstoffen zoals calcium, ijzer, fosfor en zink. Gelukkig wil ze alle informatie delen en staan haar recepten allemaal op hun site. Pitten, zaden en andere ingrediënten bestelt ze veelal online bij Pit&Pit.

img_8079

Is koolhydraten tellen een dom idee?

Dus teff is een leuk alternatief voor andere granen en wordt tegenwoordig in Nederland verbouwd. Koolhydraatarm is het niet, maar het gaat om de glycemische index. Deze index geeft aan hoe snel je je bloedsuikerspiegel met die voeding verhoogt. Door de samenstelling van de koolhydraten in teff, met veel langzaam verteerbaar zetmeel, heeft het een lage glycemische index. Daardoor is teff erg geschikt voor sporters en diabetici. Bij gewenst gewichtsverlies of bij het behouden van een stabiel gewicht is het zeker een goed alternatief voor tarwe.

Marlinde van der Heijden on LinkedinMarlinde van der Heijden on TumblrMarlinde van der Heijden on Twitter
Marlinde van der Heijden
Natuurvoedingsadviseur en gewichtsconsulent @ Volvanvoeding
Gewichtsconsulent & natuurvoedingsadviseur. Eten vanuit de natuurvoeding vind ik belangrijk. Vol, puur en eerlijk eten. Met zo'n eetpatroon vinden veel mensen een betere balans, ook qua gewicht.
Etiketten leren lezen kun je met een workshop bij de eet-expeditie.nl

2 reacties op “Koolhydraatarm dom idee? Met koolhydraatrijk teff val je af!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.