Omega vetzuren heb je nodig, welke en waarom?

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInShare on TumblrEmail this to someonePrint this page

Er zijn verschillende vetzuren. Bijvoorbeeld omega 3, omega 6, omega 7 of omega 9. De bekendste is omega 3. Vette vis zit bijvoorbeeld vol met omega 3 dat gezonde vetzuren bevat zoals EPA en DHA.

Het belang van omega 3 vetzuren

EPA en DHA zijn uitermate belangrijk voor de conditie van je bloedvaten, hersenen en je gezichtsvermogen. Bovendien werken ze indirect als ontstekingsremmer omdat ze een eventuele onbalans met omega 6 (dat werkt ontstekingsbevorderend bij een overschot) rechttrekken. Dat heeft dan ook weer effect op je cholesterol.

Hoe kun je deze vetzuren binnen krijgen?

Deze omega 3 vetzuren EPA en DHA kun je via plantaardige of dierlijke voeding binnen krijgen. In plantaardige voeding is dit in de vorm van ALA en in dierlijke voeding als EPA en DHA. In de dierlijke vorm kun je dit als vette vis zien.

Waarom vis als het ook plantaardig kan?

EPA en DHA kun je namelijk ook zelf omzetten vanuit het plantaardige vetzuur ALA. Het omzetten van ALA naar EPA en DHA kost echter energie en gaat bij de ene persoon niet zo snel en efficiënt als bij de andere persoon. Daarom wordt er vaak vette vis geadviseerd.

De alternatieven

Eet je weinig vette vis of lust je het niet, dan kun je overwegen om een supplement te nemen. Kies er dan wel een waar de EPA en DHA hoog zijn per capsule, dan weet je dat de vis vetter was. Ook doe je er goed aan een supplement te kiezen waar geen andere omega soorten in zitten, om de balans niet juist weer te verstoren, tenzij dat juist is aangeraden. Zelf ben ik (natuurlijk) een voorstander om omega 3 uit voeding binnen te krijgen. In vette vis is dit gebruiksklaar voor je lichaam. Eet daarom 1 à 2 keer per week vette vis.

Lijnzaadolie en hennepzaadolie

Er zijn veel mensen die om de juiste vetzuren binnen te krijgen kiezen voor lijnzaadolie of hennepzaadolie. Dat is inderdaad een alternatief. Helaas zit in beide soorten ook omega 6. Om bovenstaande onbalans tussen omega 3 en omega 6 recht te trekken is zo’n olie dus niet zo geschikt als vis is. Bovendien oxideren beide soorten olie direct bij contact met zuurstof. Nogal onhandig als je het voor je gezondheid wilt gebruiken. Toch liever deze oliesoorten? Denk dan eens aan het maken van een budwigpapje; zo kun je het oxideren met citroensap enigszins voorkomen. Wel de citroensap met lijnzaadolie goed en een tijdje door de yoghurt roeren.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInShare on TumblrEmail this to someonePrint this page
Marlinde van der Heijden on LinkedinMarlinde van der Heijden on TumblrMarlinde van der Heijden on Twitter
avatar
Natuurvoedingsadviseur en gewichtsconsulent @ Volvanvoeding
Gewichtsconsulent & natuurvoedingsadviseur. Eten vanuit de natuurvoeding vind ik belangrijk. Vol, puur en eerlijk eten. Met zo'n eetpatroon vinden veel mensen een betere balans, ook qua gewicht.
Etiketten leren lezen kun je met een workshop bij de eet-expeditie.nl

3 reacties op “Omega vetzuren heb je nodig, welke en waarom?”

      1. Ik heb de afgelopen tijd de vegan capsules van Arctic Blue met algenolie getest. Geen EPA, maar wel 200 mg DHA. Volgende week een artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *