De Real Meal Challenge: de tussenstand na 14 dagen #DeRealMealRevolutie

De eerste 14 dagen van de Real Meal Challenge zitten er op en ik moet eerlijk bekennen dat het me reuze meevalt. Nog even in het kort wat de challenge ook weer inhoudt: 30 dagen lang eten volgens de richtlijnen van Banting, beschreven in het boek De Real Meal Revolutie van Uitgeverij Atlas Contact. De 10 geboden van deze eetwijze: eet voldoende vet, eet voldoende groente, eet geen tussendoortjes, wees eerlijk, eet niet te veel, eet niet te veel eiwitten, kijk uit voor sluipkoolhydraten, eet niet te veel fruit en noten, let op wat je aan zuivel eet en drinkt en de laatste: hou vol!

Boek De Real Meal Revolutie: pluspunten

In mijn eerste blog over deze challenge beschreef ik dat ik nieuwsgierig, kritisch en ook een beetje huiverig was. Geen diëten gewend, anders eten (gewoontedier) en crashen (!) dat waren de oorzaken van mijn gemoedstoestand. Toch ben ik vol goede moed begonnen. Eerst het boek eens goed doorlezen. En dat heeft geholpen. De informatie die het boek verschaft is duidelijk om mee te starten, geeft (heel veel) tips en tricks en interessante recepten. De groene, oranje en rode lijst zijn heel handig in het dagelijkse gebruik en worden ook vaak gebruikt om eerlijk naar mezelf te zijn. Niet denken: ‘pinda’s kan wel…’, want dat kan niet, deze bevatten namelijk koolhydraten. Het boek zet in grote lijnen aan om anders te eten, er wordt bewustzijn gecreëerd.

Boek De Real Meal Revolutie: minpunten

De schrijfstijl die gebruikt is in het boek stimuleert mij echter niet. Woorden als ‘gif’, ‘bewerkte troep’, ‘o zo dodelijke muesli met chocolade’ doen mijn nekharen in rap tempo rijzen. Ook is de opbouw wat rommelig. In het begin van het boek wil men veel informatie met je delen, daarom verwijst men vaak naar een uitleg of recept verderop in het boek. Erg storend als je lekker door wilt lezen. De tips en tricks zijn zeer overdadig; van ‘praktische tips’, ‘10 geboden’, ‘opmerkingen tot besluit’ en ‘basisregels van Banting’; je hoeft niet bang te zijn dat er een tip is die niet met jou gedeeld wordt. Qua inhoud is het soms wat tegenstrijdig. Op de groene lijst geeft men aan dat je bijvoorbeeld uien ‘naar hartenlust’ mag eten. Maar uien staan ook op de oranje lijst waarop voedsel is opgenomen dat tussen de 6 en 25 gram koolhydraten per 10 gram bevat als aanvulling op de groene lijst. Dus uien met mate?

Real Meal Challenge in de praktijk

Mijn challenge der challenges noemde ik het. Maar het bleek een kwestie van een knop omzetten. Na 14 dagen kan ik zeggen dat ik een enorm gewoontedier qua eten was; als ontbijt een bammetje, tijdens de lunch een paar bammetjes en zuivel, tussendoor wat fruit en als avondeten veelal pasta of aardappels-groente-vlees. Precies zoals voorgeschreven door een ‘normale’ voedingsdeskundige. Nu eet ik als ontbijt volle Griekse yoghurt met walnoten en een mandarijn, als lunch een salade met komkommer, tomaten, ei en ham of gebakken spekjes of vis. Het avondeten is helemaal een feestje geworden: veel groente en (een normale hoeveelheid) vlees, maar heerlijk bereid in roomboter! En wat een variatie; courgettes met kipfilet uit de oven, een spruitjesschotel, ossenhaas met grove stukken groente, roerbakken spinazie met kipfilet en Gorgonzola…

Steun en gezelligheid

Qua lichamelijk gestel merk ik wel een verandering; ik ben twee kilo kwijt, maar met sporten heb ik het zwaar. Mijn energielevel is dan niet optimaal en dat vind ik lastig. Tijdens een wielrentrainingsrondje had ik na 8 km al het gevoel van hongerklop en dat ik er al 40 km op had zitten, terwijl die nog moesten. Ook hardlopen kostte me meer moeite. Ik heb ook kennis gemaakt met ontwenningsverschijnselen; ik was de afgelopen week niet te genieten, ik had zo’n zin in chocolade!! Maar gelukkig had ik mezelf beloofd dat ik in het weekend hieraan toe mocht geven. En geloof me, ik heb genoten… Gelukkig krijg ik veel steun uit mijn omgeving. Collega’s informeren geïnteresseerd waar ik mee bezig ben en geven leuke tips, manlief is inmiddels ook om en kokkerelt gezellig met me mee (alleen de boterhammen zijn nog lastig om te laten staan voor hem) en een vriendin heeft zich ook nog aangemeld voor de challenge. Dat maakt het allemaal erg gezellig, want een bijkomend voordeel: op de oranje en rode lijst staat, behalve ‘met mate’, niets over wijn, hoe lekker is dat?

Je kunt mijn ervaringen en die van de verschillende personen die de uitdaging zijn aangegaan volgen via #DeRealMealRevolutie op Twitter.

Marjan van Delden on InstagramMarjan van Delden on LinkedinMarjan van Delden on Twitter
Marjan van Delden
Communicatieliefhebber
Houdt van communiceren, marketing, coachen, motiveren en uitdagen en geniet van hardlopen, motorrijden, boeken, schoenen, uiteten, vrienden en vriendinnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.