Vlees als luxe? Niet meer. Flexitariërs nemen over, maar hun eiwitinname dan?

Het lijkt wel alsof er ineens minder vlees gegeten wordt. Het kan met rondgaande filmpjes en andere voedselschandalen te maken hebben. Wat de oorzaak ook is, minder vleesconsumptie is gezonder. Zowel voor jezelf als voor je omgeving. Maar, nu hoor ik mijn oma als klein stemmetje in mijn hoofd roepen, krijg je wel genoeg voedingsstoffen binnen??

Vlees is geen luxe meer

Je hebt niet elke dag vlees nodig, dat is allang uitgezocht en de hoeveelheden vlees die we dagelijks verorberen zijn behoorlijk gestegen. Waar het vroeger een luxe was, een stukje vlees delen met het gezin, krijgt nu iedereen een homp op zijn of haar bord. De oudere generatie hecht vanwege die luxe nog wel veel waarde aan een stukje vlees op bord. Maar met al die kiloknallers en ‘gerommel’ met vlees en gevogelte zal de kwaliteit van regulier vlees er niet op vooruit gegaan zijn. Is het dan nog wel een luxe-artikel? De groente op je bord is net zo duur als je vlees.

Vlees is onmisbaar, want eiwitten ook

Toch had mijn oma wel gelijk, je kunt een aantal zaken wel wat beter in de gaten houden als vegetariër en als veganist. Hoe zit het namelijk met je eiwitten?

Als vegetariër kun je per kilogram van je lichaamsgewicht echt wel even wat meer eiwitten gaan eten. 1,2 gram per kg/lichaamsgewicht per dag.
Een vleeseter zit op 0,8 gram per kg/lichaamsgewicht. Even omgerekend voor een volwassene van 85 kg. Als deze vegetariër is, dan mag deze persoon 102 gram eiwitten eten per dag tegenover 68 gram als vleeseter. Een veganist mag zelfs 1,3 gram per kg/lichaamsgewicht rekenen en komt met hetzelfde lichaamsgewicht uit op 110 gram aan eiwitten per dag. Een intensief sporter komt zelfs nog hoger uit en zal waarschijnlijk wel eens naar een eiwitshake grijpen.

Dus toch maar vlees blijven eten met zijn allen

Vleeseters doen er verstandig aan een goed stukje vlees te kopen. En je kunt alleen weten of je goed vlees hebt, als de verkoper ook weet wat er met het vlees gedaan is, waar het vandaan komt, hoe het dier behandeld is, maar ook wat het gegeten heeft. En dat is duurder vlees en waarschijnlijk ook biologisch. Daarmee zijn we terug bij het begin en zo wordt je stukje vlees wellicht weer een luxe-artikel dat je niet elke dag eet, omdat dat behoorlijk wat extra kost.

Zijn eiwitten uit vlees te vervangen?

Tsja, je bent natuurlijk niet meteen een gezonde eter als je je vlees (deels) weglaat als flexitariër, vegetariër of veganist. Uiteraard kun je je eiwitten beter vervangen dan weglaten voor een gezond functionerend lijf.

Het gaat er hoofdzakelijk om, zoals met alle voedingsstoffen, dat je de juiste koolhydraten, vetten en eiwitten binnen krijgt. Verder krijg via je groenten ook de nodige vitamines, mineralen en vezels binnen en dan komt het wel goed, toch? Maar wat doe je als je als vegetariër als je nog eens extra moet binnenkrijgen?

Leer etiketten van artikelen te lezen

De ene magere yoghurt is de andere niet. Bij mijn opleiding ‘sport en voeding’, was Skyr net op de markt in Nederland en sindsdien is dat niet meer weg te denken bij mij thuis als pescotariër (wel vis, geen vlees).

Voor ca. een kwart van het pak (100gram) krijg je 11 gram aan eiwitten binnen, terwijl dat bij de andere magere yoghurt in dit voorbeeld maar 4,5 gram is. Dat er vrijwel geen vetten in skyr zitten, maakt mij niet zoveel uit, die krijg ik op andere manieren voldoende binnen, maar dat is weer een ander onderwerp. Als veganist zul je nog veel beter de verpakkingen moeten uitpluizen, want eiwitten komen vaak uit dierlijke producten.

Marlinde van der Heijden on LinkedinMarlinde van der Heijden on TumblrMarlinde van der Heijden on Twitter
Marlinde van der Heijden
Natuurvoedingsadviseur en gewichtsconsulent @ Volvanvoeding
Gewichtsconsulent & natuurvoedingsadviseur. Eten vanuit de natuurvoeding vind ik belangrijk. Vol, puur en eerlijk eten. Met zo'n eetpatroon vinden veel mensen een betere balans, ook qua gewicht.
Etiketten leren lezen kun je met een workshop bij de eet-expeditie.nl

2 reacties op “Vlees als luxe? Niet meer. Flexitariërs nemen over, maar hun eiwitinname dan?”

  1. Helemaal mee eens. Wat eet je precies en hoeveel heb je eigenlijk maar nodig. Laten we allemaal minder vlees eten, maar wéét wat je eet en waar het vandaan komt. Maar gebruik ook je verstand om na te gaan of hetgeen aangeboden wordt ook wel echt hetgeen is dat je besteld en uiteindelijk ontvangt. Soms is informatie misleidend. Bij onze initiatieven http://www.sameneenkoekopen.nl , http://www.sameneenvarkenkopen.nl en http://www.sameneenkipkopen.nl weet je zeker wat je eet. Vraag ons het hemd van het lijf om er voor jezelf zeker van te zijn dat jíj weet wat je eet! Iedere schakel in de keten van jong dier, tot volwassen tot uiteindelijk een stukje vlees bij jou op het bord hebben wij in eigen beheer. Dus écht 100 % traceerbaar en 100 % transparant en , niet geheel onbelangrijk wanneer je op zoek bent naar informatie, Altijd te bereiken! nb dierenwelzijn en ons milieu staan hoog bij ons in het vaandel.

  2. Let vooral als oudere vege/flexitarier ook op je vitamine B-12 opname. Na 35 jaar vegetarisch eten kreeg ik rond mijn 65-ste jaar een tekort. En eet nu weer wat goed vlees, naast een vitamine pilletje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.