Online leren over de energietransitie met FutureLearn

Een leven lang leren om in elke levensfase voorbereid te zijn op veranderingen in de arbeidsmarkt of gewoon omdat het leuk is. Dat klinkt goed. Maar we hebben ook allemaal drukke agenda’s en wonen niet allemaal vlak bij een goede hogeschool of universiteit. Het internet leent zich natuurlijk goed voor het verspreiden van kennis. Geen wonder dat er veel initiatieven zijn om online te leren: MOOC’s. Zo kun je de kennis halen bij de juiste universiteit, ook als die aan de andere kant van de wereld staat, op het moment dat het jou uitkomt. Maar is het niveau goed? En studeert het fijn? Ik kwam een interessante online course over energietransitie tegen op FutureLearn en nam de proef op de som.

MOOC? FutureLearn?

Sinds 2012 is de MOOC in opkomst. MOOC staat voor Massive Open Online Course. De cursussen komen van gerenommeerde universiteiten van over de hele wereld en zijn verzameld op een aantal concurrerende platformen. De bekendsten zijn Udacity, edX en Coursera, alle drie uit de VS. Waarbij Udacity en Coursera commerciële organisaties zijn en edX open source en not-for-profit. Bij die platformen zijn universiteiten aangesloten die gratis cursussen aanbieden over allerlei onderwerpen. Vaak duurt zo’n cursus enkele weken tot maanden en is het achteraf mogelijk om tegen betaling een certificaat te krijgen.

Bij toeval kwam ik de online cursus “Solving the Energy Puzzle: A Multidisciplinary Approach to Energy Transition” van de RUG tegen op FutureLearn. FutureLearn is een Brits platform voor online cursussen. Er zijn inmiddels 73 partners die de cursussen aanbieden. Waaronder naast de universiteiten ook een aantal specialistische organisaties zoals het British Museum en het European Space Agency. De cursus belooft me in 7 weken en 6 uur per week de energietransitie te belichten vanuit technisch, juridisch, economisch, ruimtelijk en sociaal perspectief. Ik schreef me met een paar muisklikken in en wachtte op de startdatum.

FutureLearn-courses-overzicht-online-leren-2

Online leren in de praktijk

Op 12 oktober ging mijn cursus van start met een introductie in het onderwerp en een overview van de komende weken. Vervolgens stond elke week een ander thema centraal en was er ook elke week een andere docent die dat thema belichtte. De stof wordt aangeboden in zo’n 6 praktische blokken per week. Die blokken bestaan meestal uit een video waarin de docent de hoofdlijnen uitlegt, een of twee artikelen die het verder uitdiepen, een korte quiz om de stof even toe te passen en een discussie tussen de studenten onderling.

Elk onderdeel dat afgerond is kun je afvinken, zodat je precies weet waar je gebleven was als je later verder gaat. Ook als je de ene keer thuis achter de laptop zit en de volgende dag in de trein op je telefoon. De discussies met de andere studenten zijn vaak erg interessant, omdat er veel verschillende inzichten en meningen zijn. De interactie concentreert zich wel in de weken van de cursus zelf. Je kunt al vooruit werken of na je vakantie even een weekje inhalen, maar dan is de interactie een stuk minder. Probeer daarom de stof wel telkens in de juiste week te doen. Aan het eind van de week is er een test van je kennis over het onderwerp.

FutureLearn-Energy-transition-overzicht-2

Mijn ervaringen met online leren via FutureLearn

Na zeven weken studeren moet ik zeggen dat ik erg positief ben. De kwaliteit van de stof was goed (Dank Rijksuniversiteit Groningen!). De afwisseling tussen video, tekst, quizjes en discussie is fijn en zorgt voor diversiteit waardoor het nooit saai wordt. De interface van FutureLearn doet het goed op al mijn apparaten. Ik heb het meeste thuis op de bank met een tablet op schoot zitten leren, maar een aantal keer heb ik ook in de trein artikelen gelezen op mijn telefoon. Dat werkt prima tot ik bij een video kwam en er achter kwam dat ik geen oordopjes bij me had. Soms pakte ik er een laptop bij als ik langere stukken wilde schrijven.

Ik moest wel een beetje grinniken om de mailtjes die ik op vrijdag aan het einde van de middag kreeg waarin de week werd afgesloten. Op zo’n moment zie je toch weer even dat de meeste studenten van zo’n online cursus ‘s avonds en in het weekend studeren, terwijl de docenten gewoon een overdag-baan hebben. Storend was dit niet overigens, omdat de stof van de universiteit kwam, maar de interactie voornamelijk met de medestudenten. En die gingen in het weekend allemaal gewoon door.

Ik ben weer een stuk wijzer geworden over een onderwerp dat ik interessant vind. Dat helpt me om verschillende standpunten in het maatschappelijke debat over energie de aankomende decennia beter te begrijpen. En het smaakt ook naar meer! Nadat ik deze cursus met succes heb afgerond, heb ik me meteen ingeschreven bij een aantal andere cursussen. Mocht je geinteresseerd zijn, dan raad ik je zeker aan om even rond te neuzen tussen het aanbod van FutureLearn!

Statement of Participation for Solving the Energy Puzzle-FutureLearn

Remi van Beekum on LinkedinRemi van Beekum on Twitter
Remi van Beekum
Ondernemer @ Kiemfabriek
Ondernemer @ Kiemfabriek | online communicatie voor duurzame/sociale bedrijven | gitaarmuziek | duurzaamheid | permacultuur/voedselbos de Hommelgaard | vader van Emily | man van Cecile | Eext/Drenthe | INTP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.