Er is geen excuus meer voor het gebruik van ‘reguliere’ schoonmaakmiddelen. Ga voor eco!

Hoera, er is een nieuw merk ecologisch-verantwoorde schoonmaakmiddelen onder de zon: Seventh Generation. We mochten vloeibaar wasmiddel, afwasmiddel en badkamerreiniger testen. Allemaal eco. Zijn ze fijn? Ja hoor, het zijn prima schoonmaakproducten. Maar eigenlijk is er iets anders aan de hand. Er zijn inmiddels zo veel ecologische schoonmaakmiddelen op de markt, vaak ook helemaal niet duur: je hebt gewoon echt geen excuus meer als je nog met gewone, chemische middelen poetst. Hup, allemaal aan de eco schoonmaakproducten!

Al zo veel merken ecologische schoonmaakmiddelen

Al sinds de oprichting van Eigenwijs Blij schrijven we over schoonmaken met eco-verantwoorde producten. Soms gewoon over merken, zoals Ecover, method en Sonett; soms over nog een stapje verder, zoals zeepnoten, schoonmaken met baking soda en zelf je eigen wasmiddel maken. Het aanbod aan ecologisch verantwoorde schoonmaakproducten is enorm en blijft maar groeien. Is er überhaupt nog wel plek op de markt voor Seventh Generation?

Seventh Generation?

De naam van dit merk uit Vermont (Ben & Jerry’s, Bernie Sunders, eigengereid stukje Amerika dus) is verbonden aan de missie, of eigenlijk de belofte: “Onze belofte is dat wij in iedere beslissing, ieder product, nadenken over de impact op de volgende zeven generaties. Wij geloven dat je hier over na moet denken, want je kan geen gezond leven leiden op een zieke planeet.” Ze bestaan al sinds 1988! Dat zorgt voor een mooi rijtje resultaten:

  • Tot wel 97% plantaardige ingrediënten
  • Biologisch afbreekbare formules
  • Geuren van 100% essentiële oliën en plantenextracten
  • Geen synthetische geur en kleurstoffen, VOS en optisch witmiddel
  • Flessen van 99% gerecycled en 100% recyclebaar materiaal

Op dit moment biedt Seventh Generation in Nederland twee soorten vloeibaar wasmiddel, twee geuren afwasmiddel, een allesreininger, een badkamerreiniger en een wc-reiniger. Geen natuurwinkels in achterafsteegjes, maar gewoon bij Jumbo, AH, Plus en op bol.com. Dat is ook niet zo gek, want de doos met testartikelen had een afzender met een bekende naam: Unilever. Unilever heeft Seventh Generation in 2016 gekocht. Daar mag je wat van vinden. Maar naar mijn weten had Unilever nog geen eco-merk schoonmaakproducten. Mijn conclusie is dat eco nu echt tot alle gelederen is doorgedrongen. En dat is linksom of rechtsom alleen maar goed en toe te juichen. In Amerika is het assortiment van Seventh Generation tig keer groter, dus wie weet wat ons nog te wachten staat in de supermarkt!

Ze wassen, poetsen en soppen prima

Maar nu eerst maar even naar de nu gelanceerde schoonmaakproducten in Nederland. Doen ze het een beetje? Ik ontving het vloeibare wasmiddel van Seventh Generation met een geurtje. Ik was zelf al jaaaaaren met een wasmiddel zonder parfum (heeft Seventh Generation ook!), dus ik was erg benieuwd hoe dit zou gaan bevallen. Gelukkig is het een enorm natuurlijke geur: allerlei zomerse geuren, zoals ylang ylang, lavendel en citrus. Heerlijk. En de was gaat er gelukkig ook niet enorm naar ruiken. Gewoon een klein zweemtje, niet meer. Eigenlijk wel lekker. Goedgekeurd dus. P.S. Ik was meestal op 30 graden, maar onder meer de handdoeken wel op 60 graden. Wel op eco-stand.

De badkamerreiniger vind ik juist niet zo lekker ruiken. Een beetje te steriel. Maar ik denk dat dat voor veel mensen juist een fijne geur is voor sanitair. Gewoon zelf uitproberen, hij doet het verder prima. Ik heb zelfs de indruk dat de kalkvlekken op onze douchedeur makkelijker weggaan dan normaal. Ook over het afwasmiddel (citroen & gember) heb ik geen klachten. Wast prima af en ruikt okay. Mijn man heeft amper gemerkt dat ik een andere fles heb neergezet. Wederom niet erg indringend/opdringerig. Ik denk dat dat ook is wat de schoonmaakproducten van Seventh Generation verbindt: je wordt niet zowat knock-out geslagen met de geuren. Iets wat je met bijvoorbeeld de intense geuren van method soms wel hebt. Wat mij betreft een grote plus voor Seventh Generation.

Ecologisch verantwoord poetsen zou gewoon moeten zijn

Al met al blijkt Seventh Generation een prima nieuwe lijn eco-producten voor in de supermarkt. Zo langzamerhand komt er steeds minder plek in het schap voor reguliere, onnodig chemische schoonmaakmiddelen. Fantastich. Je huis schoonmaken met troep is gewoon niet meer van deze tijd. Poets jij al eco? Welk merk is jouw favoriet?

Cecile Bol on LinkedinCecile Bol on PinterestCecile Bol on TumblrCecile Bol on TwitterCecile Bol on Wordpress
Cecile Bol
Schrijver @ Studio Vuurvogel
Content director & oprichter Eigenwijs Blij || Zelfstandig ondernemer met tekstbureau Studio Vuurvogel || Dichter, vooral in het Engels || Gezin met Remi, Emily, 2 poezen & wat kippen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.