Huis & Tuin

Test: method gaat ecologisch schoonmaken mainstream maken

Een paar maanden geleden had ik er nog nooit van gehoord en nu zie ik het ineens overal: de ecologische schoonmaakmiddelen van method (zonder hoofdletter). Meerdere webshops hadden ineens een aanbieding en zelfs Albert Heijn heeft het merk ineens in het schap en gaf bij de introductie een beetje korting. Ik ben eigenlijk al jaren fan van Ecover, maar iets nieuws proberen is altijd leuk. Als test gebruikte ik de roze allesreiniger en het boenmiddel voor hout. Mijn ervaring: wat een lekkere geuren!

Method: poetsen wordt pure pret

Ja echt, dat is de slogan van method. Dat is best wel een utopisch doel, maar wie weet komen ze een heel eind. Eerst maar eens zien wie de mensen achter method zijn. En wat blijkt: Method = Ecover. Min of meer dan…

“In september 2012 hebben method en Ecover de krachten gebundeld om samen het grootste ecologische reinigingsmiddelenbedrijf ter wereld te vormen. hoewel method volledig is overgenomen door Ecover, lijkt de wijze waarop de merken zijn samengevoegd meer op een fusie. De twee werken namelijk nauw samen aan innovatieve en volledig duurzame, ecologische reinigingsmiddelen.”

In hun FAQ’s beantwoorden ze een hoop vragen. Nu weet ik bijvoorbeeld dat de schoonmaakmiddelen van method nooit op dieren worden getest en dat ze worden gemaakt van natuurlijke, ongevaarlijke, biologisch afbreekbare en niet-corrosieve ingrediënten. Ook tof is dat method voor meer dan 60 van hun producten het keurmerk Cradle to Cradle Silver mag voeren. Jay, ik word er helemaal enthousiast van.

Verpakt als kittige snoepjes

Omdat ik al een kast vol heb met Ecover-voorraad, moest ik even slim kiezen. Voor een allesreiniger is altijd plek en de roze variant (roze grapefruit) leek mij de lekkerste geur. En verder dan? Weet je wat? Wood for Good, het boenmiddel voor hout, is best eens het proberen waard. Ik heb wat voorzichtige vraagtekens bij de verpakking. De verpakking voelt knerpend en dun. Ik denk dat als je deze flessen laat vallen, dat ze opensplijten. En vooral de allesreiniger is regelrecht een fles ranja. Vrolijk, maar wel een extra risico met een kleine dochter in huis. Ik word verder overigens wel vrolijk van de kittige verpakking. Een beetje pure pret wordt poetsen zo wel, ik geef het toe.

method allesreiniger

Method ecologische allesreiniger roze grapefruit

Het is lastig te zien op de foto maar de allesreiniger ‘roze grapefruit’ van method is daadwerkelijk een klein beetje roze. De bubbels zijn maar heel subtiel, hij schuimt amper. Hij ruikt zoet en fris tegelijk. Ergens doet hij mij denken aan luchtjes in kapperszaken en de Clear Protect zonnebrandspray van Garnier. Heel zomers en vrouwelijk dus. Hij doet wat hij moet doen, maar ik zou deze allesreiniger vanwege de geur niet snel in de keuken gebruiken. Daarvoor blijkt method dan ook een aparte keukenreiniger te hebben. Voor andere ruimtes is het een heerlijk zomers geurtje.

method Wood for Good

Method Wood for Good ecologische reiniger voor hout

De reiniger voor houten meubelen, method Wood for Good, ruikt naar amandel. Dat is best wel een logische keuze voor een middel voor hout, dus ik heb speciaal even gekeken waar de speciale middelen voor staal en graniet naar ruiken. Allebei naar appelboomgaard, mocht je benieuwd zijn. De verpakking adviseert om eerst een klein stukje te proberen. Je weet het immers nooit met hout. Maar ‘living on the edge’, dus ik sproei een flink deel van mijn slechts met olie behandelde bureau onder. De spray sproeit het oppervlak onder met heel veel kleine drupjes die niet schuimen. Na het uitwrijven met een doek, ruikt mijn bureau echt waanzinnig en zit er een heel dun verzorgend laagje over het hout zonder dat het plakt ofzo. Hier word ik echt heel blij van!

Niet echt mannelijk, wel heel fijn

Mijn conclusie na een uurtje poetsen met method is dat de schoonmaakmiddelen heerlijk geuren en doen wat ze moeten doen. Ik ben vooral heel erg blij met de ecologische reiniger voor houten meubelen. Method mikt wel heel erg op vrouwen. Ik zie niet snel een man een fles method uit het rek pakken in de winkel, terwijl bijvoorbeeld Ecover veel laagdrempeliger voor hen is. Maar aan de andere kant: de verpakkingen zijn zo mooi dat ze misschien juist wel lekker laagdrempelig voor vrouwen zijn en die zijn uiteindelijk vaak de baas over de winkelwagen. Ja, ik denk dat method een goede kans maakt om Nederland aan de ecologische schoonmaakmiddelen te krijgen. Top!

Cecile Bol on LinkedinCecile Bol on PinterestCecile Bol on TumblrCecile Bol on TwitterCecile Bol on Wordpress
Cecile Bol
Schrijver / dichter / foodie @ Hommelgaard
Zelfstandig ondernemer met tekstbureau Studio Vuurvogel || Dichter, vooral in het Engels || Gezin met Remi, Emily, poes & wat kippen