Kind & Opvoeding

7 x je kind helpen ontwikkelen in een wereld vol computers

Computers hebben in korte tijd een belangrijke plek in onze levens veroverd. Kantoorpanden staan er vol mee en we hebben er bijna allemaal een in onze broekzak of tas. Kinderen weten intuïtief hoe ze een iPad moeten gebruiken en doen dat vaak behendiger dan hun ouders. Je zou bijna denken dat iedereen tegenwoordig met computers kan omgaan, maar dat is niet helemaal waar. De gebruikersinterface is een stuk beter geworden, maar verbergt de onderliggende techniek onder een deken van mooie icoontjes en menu’s. Zolang alles goed werkt is er niks aan de hand, maar als er een keer iets mis gaat, hebben we geen idee meer waar we de oplossing moeten zoeken. Voor kinderen is het dus erg handig om de basis van techniek, computers en programmeren snappen. Zo leren ze niet alleen de consumeren, maar ook te creëren. Gelukkig zijn er allerlei manieren om je kind te helpen aan een voorsprong in deze wereld vol computers.

Leer de basis van computers met Hello Ruby

De Finse Linda Liukas is programmeur, illustrator en verhalenverteller. Ze richtte Rails Girls op om jonge vrouwen de basis van programmeren te leren. Volgens Liukas is software dé internationale taal van de 21ste eeuw en is het van belang dat we een grote diversiteit aan mensen hebben die die software schrijven. Daarnaast gaat programmeren volgens Liukas om creativiteit en zelfexpressie, net als bijvoorbeeld tekenen en lego. Kinderen zouden de basislogica van programmeren het beste leren zonder scherm. Via Kickstarter haalde ze in 2014 maar liefst $380.000,- op voor haar boek Hello Ruby. De hoofdpersoon is een jong meisje, Ruby, dat onder andere vrienden wordt met een robot (Android), sneeuwluipaard (Apple) en een pinguin (Linux). Het boek staat vol leuke activiteiten waarmee je kind spelenderwijs leert hoe een computer werkt en wat de basisprincipes van programmeren zijn. Wat dacht je van een tekening maken van de binnenkant van een computer, het bedenken van je eigen computerspel of het uitdenken van een afstandsbediening? Hello Ruby is ook in een Nederlandse vertaling te koop.

Laat de houten Cubetto robot opdrachten uitvoeren

De Cubetto is een kleine vriendelijke houten robot die kinderen vanaf 3 jaar oud al kunnen bedienen door gekleurde blokjes in een volgorde op een fysieke manier kunnen programmeren. De programmeertaal bestaat uit fysieke elementen die jongens en meisjes zelf kunnen vasthouden en in de juiste volgorde kunnen leggen om de robot een parcours te laten afleggen. Zo leren kinderen al heel jong programmeren, zonder een scherm. De Cubetto is nu nog in ontwikkeling, maar haalde in maart 2016 in enkele dagen voldoende investeringsgeld op via KickStarter om in productie te gaan. De verwachting is dat de Cubetto in het najaar van 2016 te koop is.

Programmeer zelf op de Raspberry Pi 3

De Raspberry Pi is een volledige computer op één printplaat zo groot als een pinpas die je kunt kopen voor minder dan € 50,-. Je kunt er een toetsenbord, muis en televisie aan prikken en er alles op doen wat je van een computer verwacht zoals browsen, video kijken, tekstverwerken en computerspellen. Door de lage kosten en het open systeem is de Raspberry Pi erg geschikt om mee te experimenteren en te leren programmeren in programmeertalen als Scratch en Python. De bedenkers van de Raspberry, onder andere mensen van de universiteit van Cambridge, hopen dat kinderen over de hele wereld zo leren hoe een computer werkt en hoe ze kunnen programmeren. Daarnaast wordt deze kleine computer ook veel door hobbyisten gebruikt, bijvoorbeeld als vogelhuisjes-spotter, robot of weerstation. Inmiddels zijn er al zo’n 6 miljoen verkocht en sinds kort is de Raspberry Pi 3 te koop.

Lekker Samen Klooien met de Klooikoffers

In een wereld vol computers waarop je dingen kunt creëren, vergeten we soms dat er ook andere manieren zijn om te ‘maken’. De bedenkers, Astrid en Peet, bedachten Lekker Samen Klooien als ode aan de schoonheid van het aanklooien. “Dingen maken door gewoon te beginnen, zonder veel gewicht en vaak zonder helder plan. Maar wel altijd samen.” Dat aanklooien doe je met een Klooikoffer die je gratis kunt lenen. In die koffer vind je gereedschap, materiaal en uitleg. Er zijn nu vijf verschillende koffers: de striptang, het lijmpistool, de soldeerbout, het mes en ‘meten is weten’. Na gebruik breng je de koffer terug naar je school of bibiotheek en kan een andere familie hem lenen. Check de video vanaf 18:40.

Leer over techniek en creativiteit bij een technisch jeugdcentrum

In veel steden zijn jeugdcentra speciaal gericht op techniek en creativiteit. Denk bijvoorbeeld aan elektrotechniek, computers, motortechniek en muziek. In Groningen hebben we bijvoorbeeld Stichting SCN. Die richten zich op kinderen van 8 tot ongeveer 20 jaar en bieden veel workshops, activiteiten en mogelijkheden om te samen te leren over techniek. Ze hebben inmiddels ruim 700 leden die leren bijvoorbeeld muziek mixen van een echte DJ, een website maken of hoe een brommer werkt. Zo’n 100 vrijwilligers vanuit allerlei achtergronden zorgen voor deskundige begeleiding. En het geheel is ook nog goed betaalbaar en laagdrempelig. In veel andere steden zijn vergelijkbare clubs en centra, maar ik heb nog geen overkoepelende organisatie gevonden, dus even in je eigen regio op zoek naar het juiste technisch jeugdcentrum.

Leer programmeren op een CoderDoJo

CoderDojo is een van oorsprong Iers fenomeen waarbij vrijwilligers kinderen van 7 t/m 17 jaar helemaal gratis leren programmeren. Inmiddels zijn er ook regelmatig en op verschillende plekken in Nederland DoJo’s waar iederen tussen 7 en 17 kan leren programmeren, websites bouwen, apps ontwikkelen, programma’s maken en games ontwikkelen. De oprichters, Bill Liao en James Whelton hebben CoderDojo opgericht om jonge mensen te ondersteunen in het leren om creators te worden in plaats van gebruikers.

Leer animaties maken met Scratch

Wil je thuis aan de slag met leren hoe computers denken? Dan kan Scratch een uikomst zijn. Scratch is een object-georiënteerde visuele programmeertaal. Dat betekent dat de code als visuele begrijpbare elementen op het scherm staan en onderling aan elkaar te koppelen zijn. Daarmee kunnen animaties, interactieve verhalen en spellen gemaakt worden met de logica van programmeren, zonder dat je een regel code ziet. De methode is ontwikkeld op de MIT door Lifelong Kindergarten group en is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar is heeft een hoge tolerantie ten opzichte van programmeerfouten.

Remi van Beekum on LinkedinRemi van Beekum on Twitter
Remi van Beekum
Permacultuur/voedselbos @ De Hommelgaard
Permacultuur/voedselbos @ de Hommelgaard | Ondernemer @ Kiemfabriek | online communicatie voor duurzame/sociale bedrijven | gitaarmuziek | duurzaamheid | man van Cecile | vader van Emily | Eext/Drenthe