Leren omgaan met kritiek? Recensie van boek ‘Feedback is een cadeautje’

Ook ik heb ooit een workshop ‘constructief feedback geven’ (of iets dergelijks) gevolgd. Ik kan mij er eerlijk gezegd weinig van herinneren. Wat wel opviel is dat het vaak niet uitmaakte hoe lief of tactisch je de opbouwende kritiek verpakte: de ontvanger schoot toch wel in de verdediging. Zonde eigenlijk, want zelfs van rotkritiek die nergens op slaat kun je toch nog veel leren. En daarover gaat het boek Feedback is een cadeautje (origineel: Thanks for the Feedback).

Wetenschappelijk kijken naar hoe mensen feedback ontvangen

De schrijvers van Feedback is een cadeautje, Harvard-wetenschappers Douglas Stone en Sheila Heen, hebben jarenlang mensen begeleid in het geven van feedback. Ze kwamen tot dezelfde conclusie als ik: feedback ontvangen is net zo’n kunst. Dat komt vooral omdat we allemaal twee dingen tegelijk willen: erbij horen (‘waarom vind je mij niet meer aardig?’) en beter worden in wat we doen (‘hoe zou jij dit aanpakken?’). Een psychische spagaat die vaak tot blessures leidt.

Psychische spagaten, triggers en soorten feedback

Die spagaat tussen willen leren en vooral niet afgewezen willen worden valt volgens de auteurs uiteen in drie ‘triggers’ waardoor de ontvanger van de feedback kan gaan steigeren: waarheidstriggers (‘er klopt niks van wat je beweert!’), relatietriggers (‘en dat zeg je nadat ik 3 jaar voor je gezorgd heb?’) en identiteitstriggers (‘ik ben slecht en waardeloos…’). Elke trigger heeft zo zijn eigen nadelen en kan op een bepaalde manier onschadelijk worden gemaakt, maar het is vooral belangrijk om je van deze triggers bewust te zijn.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je jezelf traint in de verschillende soorten feedback én dat je de gever van de feedback traint indien nodig. Waardering, coaching en evaluatie zijn drie hele andere vormen van feedback en ze worden vaak door elkaar gehaald. Het is fijn voor zowel jezelf als de ander wanneer hier in ieder geval duidelijkheid over is. Ook geven de auteurs tips over hoe je feedback kunt afslaan als je er gewoon even echt niet open voor staat.

Auteurs Feedback is een cadeautje

Confronterend én geestig: een aanrader

Met 400 pagina’s is Feedback is een cadeautje een grondig boek. Je leert echt van alle kanten naar het concept ‘feedback ontvangen, analyseren en verwerken’ kijken. De auteurs zijn Amerikaans en dus is de informatie wat langer uitgesponnen dan strikt noodzakelijk. Maar toch, ondanks wat onnodige herhaling hier en daar, blijft het boek tot het eind boeiend.

Dat komt deels door de geestig beschreven anekdotes en dialogen die de informatie verduidelijken. Ze illustreren de gesprekstechnieken goed en zijn regelmatig een gniffel waard. Maar het boek boeit vooral zo, omdat het zo ontzettend confronterend is. Want tijdens het lezen zal je terugdenken aan die keer dat je zulke onaardige feedback kreeg toen en toen. Ineens zie je in hoe je er toch door kunt groeien. En ineens bedenk je je hoe je veel slimmer had kunnen reageren. Jazeker, zelfs als je heel bewust met feedback kunt omgaan, zal je in Feedback is een cadeautje tips en manieren van denken lezen die je nog nooit had overwogen.

Ikzelf heb van Feedback is een cadeautje in ieder geval veel meer geleerd dan dat ik na de eerste paar pagina’s had verwacht. Ook een boek om eens in de zoveel tijd weer eens open te slaan. Gelukkig sluit elk hoofdstuk af met een handige puntsgewijze samenvatting. Al met al een echte aanrader voor op de werkvloer, maar net zo goed voor in de privésfeer.

• Titel: Feedback is een cadeautje (origineel: Thanks for the Feedback)
  • Auteurs: Douglas Stone & Sheila Heen
  • Gepubliceerd in: november 2014