Recensie boek: Censuur – wat u niet mag weten over uw gezondheid

Zo, dat is nog eens een titel voor een boek! En de Engelse titel “Censored Health” klinkt zo nodig nog iets dreigender. Het is me dan ook een onderwerp dat de schrijver dr. Gábor Lenkei aansnijdt. Op de achterkant van het boek staat dat de moderne mens zich er niet van bewust is dat er zo’n 100 jaar geleden een stille coup, een staatsgreep, heeft plaatsgevonden in de gezondheidszorg. De geneesmiddelenmaffia heeft zich toen de controle over de hele gezondheidszorg en het medische onderwijs toegeëigend. Op het eerste gezicht niet echt een onderwerp voor eigenwijs blije inspiratie, maar ogenschijnlijk een uit de kluiten gewassen complottheorie van een in zijn vak teleurgestelde arts, maar het onderwerp is misschien te belangrijk om te negeren.

De Hongaarse dr. Gábor Lenkei studeerde in 1986 cum laude af in de geneeskunde en werkte daarna een aantal jaren als arts. Het viel hem op dat zijn werk voornamelijk bestond uit symptoombestrijding met geneesmiddelen en dat de moderne geneeskunde er niet of nauwelijks voor zorgde dat de patiënten ook daadwerkelijk gezond werden. Hij stopte met de artsenpraktijk en ging onderzoeken wat ziekte en gezondheid nu eigenlijk inhouden.

Op deze zoektocht leerde hij dr. Matthias Rath kennen, die onderzoek deed naar de oorzaken van hart- en vaatziekten en dan met name naar het effect van cholesterolverlagende medicijnen bij de behandeling hiervan. Dr. Rath had ontdekt dat hart- en vaatziekten bij dieren niet voorkomen en zijn conclusie was dat dat kwam, omdat de meeste dieren zelf in staat zijn om vitamine C in hoge doseringen in hun eigen lichaam aan te maken en laat die hoge dosering vitamine C er nu juist voor zorgen dat hart en bloedvaten gezond blijven. Niet alle dieren zijn in staat om zelf vitamine C in het lichaam aan te maken: cavia’s, boerenzwaluwen, fruitvleermuizen, maar ook mensen kunnen dat niet. Dus om hart en bloedvaten goed te laten functioneren zou het voldoende zijn om een hoge dosering vitamine C in te nemen. Geweldig natuurlijk dat doodsoorzaak nummer 1 in de Westerse wereld zo simpel kan worden opgelost, een ontdekking van wereldformaat zou je denken, de Nobelprijs voor de geneeskunde lag al klaar voor dr. Rath, maar… zo ging het in werkelijkheid niet.

En hier begint dan ook de complottheorie, lees en huiver! Dr. Lenkei beschrijft hoe zo’n eeuw geleden de familie Rockefeller, rijk geworden in de olie-industrie, een mogelijkheid zocht om het verdiende geld zo lucratief mogelijk in te zetten voor nieuwe winstkansen. Hun oog viel op de gezondheidszorg, misschien niet helemaal toevallig, want pater familias Doc Rockefeller verdiende zijn geld als kwakzalver op de markt met een kankermedicijn gemaakt van o.a. aardolie. De eerste stap was het sponsoren met miljoenen dollars van medische opleidingen, en daarna volgde automatisch het produceren van de voor te schrijven medicijnen, en niet in de laatste plaats het hebben van langlopende patenten op die medicijnen. En dat dat lucratieve handel is gebleken, blijkt wel uit de verkoopcijfers. Alleen al in de Verenigde Staten wordt voor miljarden aan medicijnen uitgegeven. Zo’n winstgevende handel laat je je natuurlijk niet afpakken door een “vitaminegoeroe”. Klinkt dat wat al te dol in je oren, denk dan eens aan de praktijken van Monsanto met de patenten op groente- en fruitzaden, en ineens lijkt het heel wat minder onvoorstelbaar.

Het voorgaande is in een notendop het verhaal van dr. Lenkei’s boek. Mijn samenvatting doet geen recht aan al het onderzoek wat aan de basis ligt van dit verhaal. Overweeg je om het boek te lezen, laat je dan vooral niet afschrikken door de wel wat al te veel vetgedrukte zinnen, soms zelfs in hoofdletters. Het zal de Hongaarse poesta zijn die Gábor Lenkei door de aderen stroomt.

Elisabeth van der Veen
Ondernemer
Tuiniert samen met Jan. Probeert de Griekse taal onder de knie te krijgen. Is creatief met naald en draad.