Recensie boek ‘Dit wil je weten’: inzichten van vakspecialisten

“Welk inzicht uit je vakgebied kan anderen helpen in het dagelijks leven?” Best een zinnige vraag om aan vakspecialisten te vragen. Maar al te vaak bereikt nuttige kennis veel te langzaam een breed publiek. Deze vraag was daarom de leidraad voor de 93 korte essays in het boek ‘Nederland in ideeën 2015: Dit wil je weten’. Niet elk advies is even praktisch en niet elke auteur houdt zich strikt aan de vraag. Maar een interessante omnibus van diverse feitjes en inzichten is dit boek zeker.

Columns vol kennis

‘Nederland in ideeën 2015: Dit wil je weten’ is het tweede deel van de reeks ‘Nederland in ideeën’ en leest als een boek met columns. Zogenaamde ‘toonaangevende denkers’, waaronder Dick Swaab en Laurentien van Oranje, maar ook minder bekende namen, delen een stukje vakkennis in de vorm van korte essays. De gevraagde denkers zijn niet allemaal wetenschappers. Ook bijvoorbeeld ondernemers en kunstenaars delen inzichten die zij zelf bijzonder, baanbrekend of nuttig vinden.

Krenten in de pap

Niet alle 93 essays zijn even interessant. Sommige denkers houden zich eigenlijk ook niet aan de opdracht. Ze beschrijven dan een inzicht zonder dat duidelijk wordt wat je daar als lezer in het dagelijks leven aan zou kunnen hebben. Maar er zitten voldoende smakelijke krenten in de pap om door te blijven lezen. Zo leerde ik van Louise E.M. Vet (o.a. hoogleraar Ecologie) het belang van variatie, van Marian Joëls (hoogleraar Neurowetenschappen) dat stress toch echt best goed voor je is en van Elke Geraerts (o.a. doctor in de Psychologie) hoe belangrijk singletasking is. Echt verrassend vond ik het essay van Tim van Opijnen, professor Microbiële Systeembiologie. Hij vraagt zich het volgende af: als ons lichaam uit meer bacteriën dan eigen cellen bestaat, bepalen zij dan niet ook deels onze identiteit en doden wij dan niet een stuk van onszelf met een antibioticakuur? Hmmm, goed punt…

Selecteer slim of studeer voor de puzzel

Juist omdat ‘Nederland in ideeën 2015: Dit wil je weten’ een bundeling essays is, hoef je het boek niet van kaft tot kaft te lezen. Voor een leuke selectie geeft het boek al tips in de inleiding. Zo kun je kiezen uit categorieën als ‘bij last van nageslacht’ of ‘bij financiële malaise’. Maar wie braaf alle essays leest, kan wel de puzzel op de laatste pagina oplossen! En dat is ook leuk natuurlijk. Een boek voor in de wachtkamer of op de wc en alleen daarom al ook ideaal als cadeau.

• Titel: Nederland in ideeën 2015 – Dit wil je weten
  • Auteurs: Mark Geels & Tim van Opijnen
  • Gepubliceerd in: november 2014