Recensie boek Het verborgen leven van bomen voor kinderen

Een half jaar geleden las je op dit blog al mijn recensie van het boek “Het verborgen leven van bomen” (voor volwassenen) van Peter Wohlleben. Ik schreef destijds dat je na het lezen van het boek nooit meer langs een boom zult lopen zonder even stil te staan bij wat een boom allemaal kan. Het is een fantastisch boek. Vandaar dat ik erg nieuwsgierig was toen in juni “Het verborgen leven van bomen voor kinderen” verscheen. Uitgever Ploegsma stuurde me een exemplaar om met mijn dochter van 4 te lezen voor deze recensie. Zou deze versie voor kinderen een commerciële truc zijn om eenvoudig een hoop te verdienen? Of slaagt Wohlleben er wederom in om een enthousiast, ontroerend, interessant en inspirerend boek te schrijven?

Het verborgen leven van bomen

Voor wie “Het verborgen leven van bomen” (voor volwassenen) nog niet gelezen heeft even een korte samenvatting van mijn recensie van dat boek. Het boek is geschreven door boswachter Peter Wohlleben uit de Duitse Eiffel. “Het verborgen leven van bomen” of “Das geheime Leben der Bäume ” of “The hidden life of trees” bestaat uit 36 korte, luchtige hoofdstukken en zal je bij elk hoofdstuk versteld doen staan. Het is een ideaal boek om cadeau te doen en in de trein te lezen. Je leest hoe bomen kunnen ruiken, proeven en voelen, waarom de takken van naaldbomen omlaag hangen en van loofbomen omhoog staan, hoe bomen samen met schimmels voedingsstoffen met elkaar uitwisselen om elkaar te helpen en nog veel meer.

Het verborgen leven van bomen voor kinderen

Het verborgen leven van bomen voor kinderen is eigenlijk hetzelfde boek met dezelfde informatie, maar dan eenvoudiger geschreven, voorzien van foto’s en illustraties en aangevuld met trucjes die kinderen zelf in het bos kunnen doen. Ook zijn er wat hoofdstukken toegevoegd over dieren en hoe die wonen en wat ze kunnen en over de terugkeer van de wolf.

Elk hoofdstuk bestaat uit 2 pagina’s en vertelt een enthousiast verhaal over bomen, dieren en het bos. Over hoe bomen ademen met hun bladeren én wortels bijvoorbeeld. Of over hoe bomen elkaar helpen en met elkaar praten. En over hoe bomen regen maken, zodat het ook verder van zee kan regenen. Je leert dat bomen karakters hebben en hoe een bange boom eruit ziet.

Illustraties, bosweetjes en trucs

Het boek is rijk geïllustreerd en staat vol foto’s. De illustraties zijn van de hand van Stefanie Reich en brengen het boek tot leven en verhelderen de tekst. Ook vind je in elk hoofdstuk een bosweetje in de vorm van een meerkeuzevraag of een bosproefje. Peter Wohlleben geeft vaak rondleidingen in het bos voor kinderen en deed dat ook voor dit boek. De kinderen op de foto’s laten vooral de bostrucjes zien. Wist je dat je bellen kunt blazen door de adertjes in een stammetje van een boom?

Voor welke leeftijd is Het verborgen leven van bomen voor kinderen ?

Mijn dochter is nu vier en leest vooral prentenboeken en korte verhaaltjes. Misschien net wat te jong voor een boek als dit. Maar ze heeft veel interesse in natuur, dus ik heb het toch geprobeerd. En het blijkt dat een groot deel prima voor te lezen is voor een kind van 4! Soms moet je als ouder even iets extra uitleggen, maar ze luistert gefascineerd en lijkt een hoop op te slaan. Ik denk dat het boek vooral bedoeld is voor kinderen van 6 tot 10. Maar aangezien ik geen kinderen van 6 tot 10 heb, weet ik dat eigenlijk niet zeker. Wellicht zijn er lezers met kinderen in die leeftijd die iets kunnen aanvullen?

Recensie Het verborgen leven van bomen voor kinderen

Peter Wohlleben is er met “Het verborgen leven van bomen voor kinderen” wederom in geslaagd een fantastisch boek te schrijven. Het taalgebruik is eenvoudig, de ingewikkelde weetjes worden simpel uitgelegd, de opmaak is mooi en kinderen met een beetje interesse in de natuur (en welk kind heeft dat niet?) zullen smullen van dit boek en er een hoop van leren. En na het lezen, zullen ook zij, anders naar bomen kijken.

• Titel: Het verborgen leven van bomen voor kinderen
  • Auteur: Peter Wohlleben
  • Gepubliceerd in: juni 2018 (als vertaling van “Hörst du wie die Bäume sprechen” uit 2017)
  • Uitgeverij: Ploegsma
  • Aantal pagina’s: 128
  • ISBN-13: 978 90 216 7846 7
  • Formaat: paperback
Remi van Beekum on LinkedinRemi van Beekum on Twitter
Remi van Beekum
Permacultuur/voedselbos @ De Hommelgaard
In het dagelijks leven is Remi als Kiemfabriek vooral interim marketeer voor bedrijven en organisaties die de wereld wat mooier maken. Soms rond strategie of management en soms met de handen aan de knoppen in bijvoorbeeld campagnes. Thuis heeft Remi samen met Cecile en Emily een eigen voedselbos en permacultuurproject de Hommelgaard in een klein dorpje in Drenthe. Veel artikelen zijn vooral daarop geïnspireerd.