Recensie boek: Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk

Een bekentenis: voor mij is er weinig aantrekkelijker dan een man die een boek leest. Waarom? Omdat dat betekent dat hij kan denken en dat op dat moment ook aan het doen is. Lezende vrouwen zijn minstens zo interessant. Want zich verstoppen in hun eigen denkwereld, dat mogen vrouwen nog niet zo heel lang. In ‘Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk’ vind je een boeiende reeks afbeeldingen van lezende vrouwen en een uiteenzetting van het waarom achter dat gevaar en die aantrekkingskracht.

Driehoeksverhouding tussen man, vrouw en boek

Het boekje ‘Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk – Lezende vrouwen in de schilderkunst en de fotografie’ begint met een bijzonder boeiende inleiding van Kristien Hemmerechts. Ze zet op een interessante manier op een rij waarom lezende vrouwen zo gevaarlijk werden geacht en tegelijkertijd zo aantrekkelijk waren voor kunstenaars. Lezen is een ultieme vorm van zelfbeschikking: wat in je hoofd (en je lichaam) gebeurt tijdens het lezen hoeft immers niemand te weten. Dat maakt lezen een toegangspoort tot kennis, maar ook tot emotionele en seksuele vrijheid. Dat is natuurlijk een bedreiging voor het patriarchaat en dus gevaarlijk. Maar die spannende gedachten die rondzingen in het hoofd van de lezende vrouw… net zo sexy voor kunstenaars als die lezende mannen voor mij.

vrouwen-lezen-gevaarlijk-3

Lezende vrouwen in de schilderkunst en de fotografie

Wat volgt zijn tientallen bekende en minder bekende voorbeelden van afbeeldingen van lezende vrouwen. Van eeuwen geleden (Michelangelo) tot behoorlijk recent (Marilyn Monroe) en altijd met een bijbehorende beschouwing. Welke symbolen heeft de kunstenaar gebruikt en wat zegt dat over zijn standpunt over lezende vrouwen? Leest de vrouw een boek omdat de kunstenaar haar zo wilde afbeelden of was het model gewoon verveeld tijden het lange zitten of liggen en heeft ze er dus maar een boek bij gepakt? En wat een gruwel dat er zo lang twijfel heeft kunnen bestaan over of Marilyn Monroe wel echt las. Beauty & brains, het blijft een voor sommige mannen bedreigende combinatie.

vrouwen-lezen-gevaarlijk-2

Geschiedenis van de vrouwelijke leeservaring

De laatste paar pagina’s van ‘Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk’ beschrijven hoe de (vrouwelijke) ervaring van lezen door de eeuwen heen is veranderd. Zo blijkt in stilte lezen nog helemaal niet zo lang de norm. En vrijelijk beschikken over boeken al helemaal niet. Interessant om te lezen hoe iets voor mij zo vanzelfsprekends toch ook zijn eigen lange kronkelpad van emancipatie kent.

Mooi cadeau voor liefhebbers van kunst of literatuur of vrouwenemancipatie of alle drie

Hoewel ik het boek zelf van kaft tot kaft heb gelezen is het denk ik de leukste ervaring om eerst de laatste pagina’s en vervolgens de eerste pagina’s te lezen. Dan heb je alle basis. Vervolgens kun je het boek ergens op een willekeurige plek openslaan en je focussen op dat ene kunstwerk. En dan morgen weer een ander kunstwerk. En overmorgen weer… Ideaal cadeau voor liefhebbers van kunst of literatuur of vrouwenemancipatie of alle drie.

• Titel: Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk – Lezende vrouwen in de schilderkunst en de fotografie
  • Auteur: Stefan Bollmann
  • Gepubliceerd in: oktober 2015