Recensie: De Tuin – Peter Wohlleben; schapenwolkjes, marters en jaarringen in hagelstenen

Met ‘Het verborgen leven van bomen’ scoorde de Duitse boswachter Peter Wohlleben een internationale bestseller over hoe bomen in een bos functioneren en met elkaar communiceren. In een toegankelijke schrijfstijl beschreef hij hoe ze samenwerken met schimmels om aan voeding te komen en elkaar te waarschuwen voor plagen. Nu is er dan de vertaling van ‘Kranichflug und Blumenuhr’: De Tuin. Zoals Nederlandse uitgevers vaker doen is de titel niet vertaald maar versuft. ‘Kraanvogelvlucht en bloemklok’ was natuurlijk een betere titel geweest dan ‘De tuin’. Maar laat ik het boek niet op de kaft beoordelen maar op de inhoud. Is het een leuk boek? Slaagt Wohlleben er ook met dit boek in om de lezer van begin tot eind te boeien en veel leuke weetjes over de natuur te leren? Hier mijn recensie van ‘De Tuin’ van Peter Wohlleben.

De Tuin – Ontdek de verborgen boodschappen van wind, wolken, planten en dieren

‘De Tuin’ bestaat uit elf hoofdstukken die telkens ingaan op een deel van de natuur die invloed heeft op, of onderdeel is van, je tuin. Denk aan hoofdstukken over het weer (hoe ontstaan schapenwolken?), neerslag (de ene neerslag is de andere niet), de tijd (hoe je bepaalde planten kunt gebruiken om te lezen hoe laat het is) en de seizoenen. Maar ook over de grond in je tuin (hoe je humus kunt opbouwen en wat het bodemleven voor je planten doet), inheems groen en exotische gasten, zintuigen (over vogelgeluiden en planten die met geuren met elkaar communiceren) en natuurlijk allerlei dieren en hun gedrag. Bij het vertalen heeft de vertaalster op gepaste momenten Nederlandse websites en voorbeelden toegevoegd.

Een boek vol weetjes over de natuur

Eigenlijk is Peter Wohlleben een soort Midas Dekkers. Zijn boek staat bomvol met leuke, opmerkelijke en interessante weetjes over de natuur die aan een kapstok (de tuin) zijn opgehangen. Zo leer je toegankelijk talloze leuke dingen. Om een indruk te geven hier drie weetjes uit dit boek:

Jaarringen in hagelstenen

Hagelstenen die in onweerswolken ontstaan vallen niet zomaar naar beneden. In de wolk kan namelijk een sterke opwaartse wind zijn. Daardoor vliegen de hagelstenen soms omhoog in de wolk. Bovenaan valt de wind weg en vallen de hagelstenen weer omlaag. Soms vliegen ze zo meerdere keren op en neer. Hoe heviger het onweer, hoe vaker. Snij je zo’n hagelsteen voorzichtig door, dan kun je ‘jaarringen’ ontdekken net als in een omgezaagde boom. Voor elke keer op-en-neer een ring.

Marters knagen je auto niet stuk als je steeds thuis parkeert

Marters hebben, zoals veel dieren, een territorium. Staat jouw auto toevallig elke avond in dat territorium, dan kan het zijn dat ze je motorkap een fijn warm en droog schuilplekje vinden. Op zich merk je daar weinig van. Maar de marter zal zijn territorium wel markeren met geursignalen. Parkeer je je auto nu ineens een nacht op een andere plek dan heb je kans dat je in het territorium van een andere marter staat. Als die de geursignalen van jouw marter midden in hun territorium ruiken worden ze boos (een concurrerende marter die zo brutaal is!) en willen ze die geur verwijderen. Dat doen ze door te bijten en te krabben en daarmee kunnen de rubber slangen van je auto het begeven. Parkeer je de volgende dag weer thuis, dan neem je de geur van de tweede marter mee naar het territorium van je eigen marter en wordt die boos. Het beste kun je dus de trein nemen als je elders gaat overnachten ;-)

Hoe schapenwolkjes ontstaan

Op mooie warme dagen zie je vaak schapenwolkjes die in een serie langzaam langsdrijven. Die ontstaan doordat warme lucht opstijgt. Maar warme lucht stijgt niet gelijkmatig op. In de praktijk ontstaan vaak kolommen waarin warme lucht opstijgt (daar zie je de roofvogels cirkelen op de thermiek). Bovenaan die kolom is het koeler en condenseert een deel van het vocht in de lucht en vormt daar een klein schapenwolkje. De wind blaast dat een stukje opzij en vervolgens ontstaat er weer een klein wolkje. En na verloop van tijd heb je dus een hele serie schapenwolkjes.

Recensie: De Tuin van Peter Wohlleben

Peter Wohlleben slaagt er ook met dit boek in om de lezer te boeien met leuke feitjes over de natuur. Ben je een echte natuurliefhebber, dan zul je een deel wellicht al kennen, maar zul je toch ook nieuwe dingen te weten komen. Weet je nog minder over de natuur dat staat je zo’n 200 pagina’s aan enthousiast geschreven biologielessen te wachten. Door de korte hoofdstukken en de aantrekkelijke schrijfstijl zul je als een speer door de pagina’s gaan. Om vervolgens nog weken je partner, collega’s en mensen op verjaardagsfeestjes te vermoeien met weetjes over de natuur. Veel leesplezier!

Meer lezen van Peter Wohlleben?

Wohlleben schreef ook de bestseller ‘Het verborgen leven van bomen’ en ‘Het verborgen leven van bomen voor kinderen’. Benieuwd? Check dan mijn recensies van die boeken:

• Titel: De tuin; Ontdek de verborgen boodschappen van wind, wolken, planten en dieren
  • Auteur: Peter Wohlleben
  • Gepubliceerd in: maart 2019
  • Uitgeverij: Lev.
  • Aantal pagina’s: 208
  • ISBN-13: 9789400511064
  • Formaat: hardcover

Te koop via bol.com en allerlei andere winkels.

Remi van Beekum on LinkedinRemi van Beekum on Twitter
Remi van Beekum
Permacultuur/voedselbos @ De Hommelgaard
Permacultuur/voedselbos @ de Hommelgaard | Ondernemer @ Kiemfabriek | online communicatie voor duurzame/sociale bedrijven | gitaarmuziek | duurzaamheid | man van Cecile | vader van Emily | Eext/Drenthe