Recensie: De Sparkle – inspiratie voor kleine veranderingen in je leven

“Al het grote begint met iets kleins. Dat is de sparkle. Ontdek de details die het verschil maken en word de beste versie van jezelf.” Zelden zag ik zo’n accurate samenvatting van de inhoud op de kaft van een boek staan. Met het butterfly-effect als fundament biedt Sietse Bakker je een ware hagelstorm aan vol potentiële inspiratie. En je leert er nog een hoop van ook.

Butterfly-effect: de ‘sparkle’ tot verandering

Je hebt vast wel eens van het butterfly-effect gehoord. Als ergens in Brazilië een vlinder op een tak gaat zitten, kan dat uiteindelijk effect hebben op het weer in Australië. In theorie. En datzelfde geldt voor alle andere kleine veranderingen en ogenschijnlijk triviale beslissingen: ze kunnen een enorm effect hebben op de loop van je eigen leven. Dat is nou precies de ‘sparkle’ waar auteur Sietse Bakker je op wil wijzen.

Diepgaand college over de wereld waarin je leeft

De hoofdgedachte, of eigenlijk zelfs meer de belofte, van het boek De Sparkle is dat je zult inzien hoe groot het effect van een enkel detail kan zijn. De hoop is dat je vervolgens zelf bewuster op zoek gaat naar details die voor jou het verschil kunnen maken. Zo. Dat had ook wel op 1 pagina gekund, toch? Maar De Sparkle gaat verder. Bereid je voor op een diepgaand college over de wereld waarin je leeft.

De Sparkle bestaat uit drie sporen

Of dat college vervolgens zinvol is, hangt af van de manier waarop je het boek tot je neemt: welke van de drie sporen in het boek grijpt je aandacht?

Spoor 1 in De Sparkle: Sietse Bakker

Spoor 1 volgt het leven van Sietse Bakker. Kort samengevat: gepest kind in dysfunctionele familie zit tijdens een schoolreis toevallig naast een meisje dat hem uitnodigt het Eurovisie Songfestival te komen kijken wat uiteindelijk zal leiden tot zijn aanstelling als Event Supervisor van dit evenement. Dit is de ‘toevallige sparkle’ die essentieel is geweest voor het leven van Sietse Bakker.

Spoor 2 in De Sparkle: de aard van de vonk

Spoor 2 in het boek betreft een beschouwing van alle namen voor en verschijningsvormen van zo’n vonk. De ene keer noemt Sietse Bakker het het butterfly-effect, de andere keer flirt hij met serendipiteit. Of zou het toch gewoon toeval zijn? Of is het een kwestie van je openstellen voor kansen, die zich vaak toch openbaren in bepaalde details, en vervolgens slimme afslagen kiezen? Interessant om ook zelf over na te denken: wat is het nou eigenlijk dat maakt dat je leven ineens zo enorm kan veranderen door iets kleins?

Spoor 3 in De Sparkle: de wereld in een notendop

De rest van het boek is als het ware een intellectuele hagelstorm. Sietse Bakker vertelt je alles. Alles. En dat in sneltreinvaart. De opkomst van de informatiemaatschappij, het brein, je gezondheid, relaties en succes… alles en iedereen komt voorbij, van de behoeftepiramide van Maslow tot ‘Eat food. Not too much. Mostly plants.’ van Pollan.

Je zult je op sommige momenten afvragen: waarom lees ik dit in vredesnaam? Wat heeft de uitvinding van de drukpers te maken met die sparkle die mijn eigen leven nodig heeft? Ik weet het niet zeker, maar ik denk (hoop) dat Sietse Bakker dit heel bewust heeft gedaan in de hoop dat ergens in dat bombardement aan informatie iets zit, één hagelsteen, die jou als lezer raakt, waardoor je een stapje zult zetten. Want die kleine stap nu zal hoe dan ook een groot effect hebben op de rest van je leven.

Op zoek naar details die er voor jou toe doen

De Sparkle is geen boek om in één ruk uit te lezen. Daarvoor is de informatiedichtheid te hoog en dan gaan de wetenschappelijke uitstapjes en zijpaden je al op een gegeven moment toch wel tegenstaan. De Sparkle is echter wel een heel mooi startpunt voor lezers die de tijd willen nemen om te ontdekken welke details voor hen tot een verandering kunnen leiden. Want die ene sparkle zou er zomaar voor kunnen zorgen dat je op je eigen manier een fijner, beter, gelukkiger leven kunt leiden.

• Titel: De Sparkle – Ontdek de details die het verschil maken en word de beste versie van jezelf
  • Auteur: Sietse Bakker
  • Gepubliceerd in: november 2015