Recensie: Verliefd op je klant, Patrick van Veen

Flirten, verleiden en verliefd worden, dat klinkt niet als een boek over klantrelaties… Maar niks is minder waar. Patrick van Veen schrijft in Verliefd op je klant over het gedrag in zakelijke relaties met als doel ‘iedereen die een product of dienst aanbiedt een spiegel voor te houden’. Kriebels in je buik, slecht slapen en het verlangen naar morgen. Je wilt een zakelijke relatie die je net zo’n plezierig gevoel oplevert, maar dan zonder de slapeloze nachten.

Patrick van Veen

Patrick van Veen

Patrick van Veen is bioloog en directeur van Apemanagement waar hij managers en organisaties op een andere manier naar de eigen organisatie laat kijken. Van Veen schrijft akelig confronterend en weet zo met scherpe humor pijnlijke missers bloot te leggen.

”Bedrijven bieden mij regelmatig cadeaus aan die voorwaardelijk zijn, ze verwachten dat als ik het cadeautje accepteer, ik daarna meteen de liefde bedrijf.”

Patrick van Veen blijft de seksmetafoor het gehele boek gebruiken wat het toegankelijker, beter te begrijpen en amusanter maakt. Bovendien is de boodschap, zoals hierboven, gelijk duidelijk.

Verliefd op je klant, alles over klantrelaties

Je leert aan de hand van herkenbare voorbeelden over hoe de klantrelatie werkt, hoe je die kunt verbeteren, wat de valkuilen daarvan zijn en wat de ideale situatie daarvan zou zijn. Op die manier wordt je uitgedaagd tot zelfreflectie met einddoel een fantastische klantrelatie verwerven en onderhouden. Of dat nou in een klein of groot bedrijf is maakt niet uit. Ik ben zelfs van mening dat kleinere ondernemingen er meer baat bij hebben gezien de principes gemakkelijker zijn in te voeren.

Verliefd op je klant is een boek waar je wat mee kan

Verliefd op je klant is gestructureerd geschreven, wat ik zelf erg fijn vind, je kunt zo gemakkelijk het boek door en je hoeft niet alles te lezen. Zo eindigt het boek ook met 10 praktische tips waarmee je gelijk aan de slag kunt.

Ondanks dat het erg gestructureerd is geschreven, is het niet heel compact geschreven. Dat vind ik zonde van het papier… Verder komt er voor een bioloog als auteur behoorlijk weinig biologie in voor. Hier en daar een link met het dierenrijk, maar ook dat beperkt zich vooral tot primaten. Desondanks is het een uitstekend boek voor alle managers en organisaties, groot en klein, die hun klantenrelaties willen verbeteren.

1 laatste dingetje

Laat me weten welke boodschappen jij uit dit boek hebt gehaald, en wees niet bang om je beste flirt en verleidingstechnieken met ons te delen in de reacties!

• Titel: Verliefd op je klant, Wat een bioloog je kan leren over verkoop en klantcontact
  • Auteur: Patrick van Veen
  • Gepubliceerd in: 2017
  • Uitgeverij: Uitgeverij Business Contact
  • Aantal pagina’s: 152
  • ISBN-13: 9879047010120
  • Formaat: hardcover
Lex Krishnadath on EmailLex Krishnadath on FacebookLex Krishnadath on InstagramLex Krishnadath on Linkedin
Lex Krishnadath
Oprichter van de website @ Het levende boek
Ik zie mezelf als een mens zonder persoonlijkheid. Ik ben introvert, extravert, sportief, nerdy (ik lees zo'n 52 non-fictie boeken per jaar), sociaal, antisociaal en nog veel meer. Alles en niets tegelijk eigenlijk. Zo leef ik zonder enige beperking en kan ik mezelf constant uitdagen om nieuwe dingen te doen en mijzelf als mens te verbeteren. Op mijn website Het levende boek schrijf ik vooral over non-fictie in combinatie met mijn persoonlijke ervaring en doelen.