Recensie: De wijsheid achter emotie en gevoel – Wendy van Mieghem

Ik heb zo langzamerhand echt belachelijk veel zelfhulpboeken en studieboeken op het gebied van psychologie gelezen. Wat mij tot nu toe opvalt: zelfhulpboeken geven vaak tips over een specifiek deelgebied, maar vergeten de basis en negeren aangrenzende thema’s; studieboeken geven juist meestal een goede, brede basis, maar zijn weinig praktisch. Met ‘De wijsheid achter emotie en gevoel’ heeft Wendy van Mieghem de gulden middenweg gevonden. Haar prachtig verzorgde boek is veelomvattend, laagdrempelig, maar hier en daar wat te uitleggerig.

Ik kijk meestal gemakkelijk over het uiterlijk van een boek heen. Dat is toch vaak wat de uitgeverij er toevallig voor over had. ‘De wijsheid achter emotie en gevoel’ is in eigen beheer uitgebracht en is daarom (neem ik aan) precies zo geworden zoals de auteur het graag wilde: gebonden als ‘hardcover met zachte kaft’, inclusief bladwijzerlintje, fijn papier en prettige, ietwat schattige illustraties die de inhoud opfleuren zonder deze kinderachtig te maken. Alles aan ‘De wijsheid achter emotie en gevoel’ straalt uit dat het boek bedoeld is om met veel plezier veelvuldig open te slaan.

‘De wijsheid achter emotie en gevoel’ van psycholoog en socioloog Wendy van Mieghem heeft een duidelijke hoofdgedachte: innerlijke groei is pas mogelijk als je je eigen emoties en gevoelens leert kennen en toelaten. En dan natuurlijk het liefst op een constructieve manier; we hoeven niet allemaal de boel te slopen tijdens een woedeaanval, haha. Het basisrecept hiervoor ligt voor de hand, maar wordt nogal eens vergeten: je moet snappen wat bepaalde emoties eigenlijk zijn en wat je hier vervolgens aan kunt hebben.

De meeste van de 26 hoofdstukken van ‘De wijsheid achter emotie en gevoel’ behelzen steeds één emotie of gevoel, zoals lust, woede, angst, inspiratie, wantrouwen en eenzaamheid. De hoofdstukken zijn kort: meestal vijf tot tien pagina’s. De auteur beschrijft wat de emotie of het gevoel is, hoe het voelt, waar het vandaan komt en hoe je ermee om kunt gaan en sluit af met een aantal reflectievragen. Het spreekt voor zich dat je van zo weinig pagina’s niet veel diepgang kunt verwachten, maar Wendy van Mieghem slaagt erin om steeds de essentie goed te omschrijven. Wel is ze soms wat uitleggerig en strooit ze hier en daar onnodig met vakjargon. De inhoud van de hoofdstukken wordt herkenbaar gemaakt met voorbeelden van situaties. De meeste hiervan zijn fictief, maar een deel is autobiografisch. Dit voelt niet logisch. Beter was het geweest om te kiezen voor alles fictief of alles waargebeurd.

‘De wijsheid achter emotie en gevoel’ is qua toon en vorm laagdrempelig en toegankelijk. Ik moet ergens een beetje denken aan een schoolboek voor scholieren van rond de 16 jaar. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat het boek niet geschikt is voor volwassenen! Sla het boek gewoon open bij een hoofdstuk over een emotie waar je iets over wilt weten, in plaats van dat je het boek leest van kaft tot kaft. Een fijn naslagwerk en hulpboek voor het zetten van wat eerste stappen op het gebied van innerlijke groei.

• Titel: De wijsheid achter emotie en gevoel – Je dagelijks leven als spiegel
  • Auteur: Wendy van Mieghem
  • Gepubliceerd in: oktober 2016