Op de fiets naar school of met de auto, so what?

Het regent. Het sneeuwt. We zijn laat. Ik ben verkouden. Ik ben nog niet goed wakker. Er is altijd wel een excuus waarom ik mijn kind met de auto naar school breng in plaats van met de fiets. Moet ik mij hier schuldig over voelen? Maakt het wezenlijk wat uit? Ik ging een middagje rekenen en soulsearchen.

Wegbrengen of zelf fietsen?

Het liefst zou ik hebben dat mijn dochter gewoon zelf op de fiets naar school fietst. Net als praktisch alle kinderen in ons dorp. Als mijn kind 8 jaar oud zou zijn, zou ik dit stukje niet eens hoeven schrijven. Hup, op de fiets jij. Maar ze is nog maar 4 (bijna 5) en kan nog (steeds?) niet zelf fietsen. En dus hebben we twee opties: achterop de fiets of met de auto. [Update: tussen dat ik dit artikel schreef en dat het online ging, heeft mijn dochter ineens leren fietsen. Inhoudelijk verandert er gelukkig niet veel aan mijn verhaal. :D]

Gelukkige kinderen

Dat zelf fietsen heeft overigens een hele hoop voordelen. Weet je nog dat uit allerlei onderzoeken blijkt dat de Nederlandse kinderen zo gelukkig zijn? Hier en daar wordt geopperd dat onze fietscultuur een van de redenen is. Je geeft kinderen door ze te laten fietsen niet alleen buitenlucht en beweging. Maar ook vertrouwen (jij kunt dit), verantwoordelijkheid (niet te laat komen) en zelfbeschikking (een andere route nemen als ze daar zin in hebben). En natuurlijk een stukje leren omgaan met de kleine hindernissen van het leven, zoals een vette regenbui of een lekke band. Allemaal heel goed voor je.

Nu ikzelf nog

Maar nu dus eerst nog met een kinderzitje achterop fietsen. En ik weet, goed voorbeeld doet volgen, dus ik zou het echt vaker moeten doen. Doorbijten en gaan. Maar maakt het verder dan het geven van het goede voorbeeld nog veel uit? Tuurlijk, ik bespaar benzine, maar hoeveel eigenlijk? Voor de tijd hoef ik het niet te laten. Beide is min of meer vijf minuten van deur tot deur. Tijd voor een goede berekening.

Waar hebben we het over?

Volgens Google Maps is het 1,4 kilometer van mijn huis naar de basisschool. Mijn benzineauto heeft een A-label en volgens de boordcomputer rijdt hij 100 kilometer op 6,1 liter benzine. Een schooljaar heeft ongeveer 200 schooldagen. Ik moet heen en weer en dat twee keer, dus we hebben het over 5,6 kilometer per dag, 1120 (!) kilometer per jaar.

Kosten: benzine

Tuurlijk, als je rijdt, slijt je auto een beetje. Maar mijn fiets slijt ook. Dus die kosten negeer ik voor het gemak. Wel heb je natuurlijk de kosten van benzine als je met de auto gaat. De prijs van benzine fluctueert erger dan eb en vloed. Ik ga voor deze berekening uit van gemiddeld €1,60 per liter. Voor 1120 kilometer heb ik met deze auto (1120/100*6,1=) 68,32 liter nodig. Wow, dat valt mij echt tegen. Dat is veel meer dan ik had gedacht. Qua kosten kom ik dus op ruim honderd euro: €109,31 om precies te zijn. Je kunt er niet van vakantie. Maar het is ook geen habbekrats. Interessant.

Milieuvervuiling: CO2-emissie

Een ander probleem van de auto is dat je CO2 uitstoot. Ik weet, ik weet, je moet de fabrikant maar op z’n mooie ogen vertrouwen, maar volgens de handleiding stoot onze auto 105 gram CO2 per kilometer uit. Waar hebben we het over met al die schoolritjes: 117.600 gram. 117,6 kilo. Dat klinkt als best veel. Volgens een lijstje wat ik ergens vond, staat dat gelijk aan 65 dagen ademhalen. Dat klinkt dan weer als heel weinig. Als ik deze CO2 wil compenseren met nieuw te planten bomen, kost mij dat €1,10. Vind er maar van wat je wilt.

Calorieën verbranden

Ten slotte is fietsen natuurlijk ook lichaamsbeweging. Met behulp van Google kom ik tot de conclusie dat ik met mijn gewicht 24 kcal per kilometer fietsen verbrand. Een jaartje fietsen en ik ben 26.880 kilocalorieën verder. Dat klinkt best indrukwekkend. In ruil hiervoor mag ik 53,5 Big Macs eten. Behalve dat ik geen vlees eet. Ander voorbeeld. 44 flessen rode wijn. Oeps.

Toch maar vaker met de fiets

Mijn conclusie is dat kiezen voor de fiets in plaats van de auto toch wel behoorlijk wat uitmaakt op jaarbasis. Misschien valt de CO2-uitstoot nog wel mee. Maar de besparing op benzine en vooral de verbrande calorieën… dat zijn toch wel wezenlijke getallen. Ik ga een goede regenjas kopen en pak voortaan vaker de fiets!

P.S. Een kleine flaw in deze berekening: haar vader brengt haar net zo vaak weg. 22 flessen rode wijn dan. Proost.

Cecile Bol on LinkedinCecile Bol on PinterestCecile Bol on TumblrCecile Bol on TwitterCecile Bol on Wordpress
Cecile Bol
Schrijver @ Studio Vuurvogel
Content director & oprichter Eigenwijs Blij || Zelfstandig ondernemer met tekstbureau Studio Vuurvogel || Dichter, vooral in het Engels || Gezin met Remi, Emily, 2 poezen & wat kippen

7 reacties op “Op de fiets naar school of met de auto, so what?”

  1. Om de hoek is een schooltje, wat straks vergroot wordt tot 300 leerlingen. Ik vraag me af,wat de fijnstof in onze straat is, als al die ouders op een regendag met koude motor hun kinderen hier afleveren.

  2. Een leuke site om eens te bekijken is hetregentbijnanooit van een meneer die tien jaar lang statistieken bijhield van droge of natte fietstochten naar zijn werk. Zijn conclusie is, inderdaad, het regent bijna nooit.

  3. Wat vind je kind fijner? Even buiten zijn kan je lekker opfrissen en maakt een gezondere start, maar misschien vindt ze het wel lekker knus met mama in de auto of ??
    Zelf heb ik nooit auto gereden en moet dus wel alles op de fiets doen. Zoon kon al snel heel goed en ver fietsen, gewoon omdat hij wil doen wat wij doen. Zo heeft hij wel een hele goede conditie en een groot doorzettingsvermogen gekregen. Maar als ik niet lekker ben, dan lijkt het me heerlijk in de auto te kunnen stappen. Dus ik kan het me heel goed voorstellen. Wel vind ik het heel jammer zo veel auto’s. Ze bepalen het leven ontzettend veel. De rust, de veiligheid, de ruimte. Fijnstof..
    CO2 is zeer goed voor al het groen. Grote misleiding is het om dat als de boosdoener aan te wijzen. Wat dat betreft is het juist goed veel auto te rijden :) maar fijnstof, nee, dat is echt slecht helaas.
    CO2 is juist zo goed: al het groen ademt het in en ademt zuurstof uit. Hoe meer CO2, hoe meer groen, hoe meer zuurstof wij krijgen. Maar ja, men wijst graag de verkeerde kant uit om dan niet naar de werkelijke milieutechnische pijnpunten te hoeven kijken, die om nog veel meer lastige maatregelen vragen. Maar weer terug: voel je je niet fijn: geniet ervan dat je je auto hebt!

    1. Woeha… op reacties als ‘Hoe meer CO2, hoe meer groen’ moet ik toch echt reageren. Dat is natuurlijk op zekere hoogte een beetje waar, maar…. onderzoek toont aan dat we dat optimale punt allang voorbij zijn. Een voorbeeld van zo’n onderzoek vind je hier: https://www.theguardian.com/environment/climate-consensus-97-per-cent/2016/sep/19/new-study-undercuts-favorite-climate-myth-more-co2-is-good-for-plants De samenvatting: “Reality is far more complicated than the oversimplification of ‘CO2 is plant food.’ A 16-year study found that we’re at a point where more CO2 won’t keep increasing plant production, but higher temperatures will decrease it.” We moeten nu echt beginnen met het stoppen van emissies (CO2, maar bv ook methaan) voor zover we daar als mensen invloed op hebben.

      Ik ben wel benieuwd waar je op doelt met “de werkelijke milieutechnische pijnpunten”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.