Wendy: “Een eigen plan is duurzamer dan een tijdelijk dieet.”

In november 2015 verscheen Food Body Mind van Wendy Walrabenstein. Weer het zoveelste boek over gezonde voeding? Food Body Mind is anders; auteur Wendy kiest namelijk voor een holistische insteek waarbij je persoonlijke plan voorop staat. Zo hoeft gezond leven helemaal geen lastig goed voornemen te zijn! Ik interviewde Wendy over haar boek, haar visie op gezond leven en de manier waarop lezers haar adviezen in de praktijk kunnen brengen.

Je werkt al jaren als voedingsdeskundige en schrijft sinds 2013 wekelijks een artikel voor je blog. Wat was de drijfveer om nu ook een boek te gaan uitbrengen?

Ik werk niet al jaren als voedingsdeskundige, maar ben pas begonnen! Eigenlijk ben ik econoom, ik heb 15 jaar in de financiële wereld gewerkt en besloot 4 jaar geleden deze carrière op te geven zonder eigenlijk te weten wat ik wél wilde. Binnen enkele maanden werd echter duidelijk dat voeding mijn passie is: koken, groentetuinen bewonderen, eten inkopen, zelf eten bereiden, uit eten, lezen over eten, et cetera. Ik vind het allemaal even interessant.

Maar het meeste boeit mij toch de volgende vraag: wat gebeurt er in je lichaam nadat je er wat te eten in hebt gestopt? Die vraag heb ik de afgelopen 4 jaar proberen te beantwoorden door studie en door het wekelijks schrijven van een blog op walrabenstein.nl. Na enige tijd werd ik benaderd door een uitgever en toen ging het balletje rollen. Ondertussen ben ik erachter gekomen dat schrijven over een gezonde leefstijl in de meest brede zin van het woord ‘mijn ding’ is.

Er lijkt wel elke week een nieuw boek over gezonde voeding op de markt te verschijnen. Wat maakt jouw boek of jouw visie anders dan die van andere auteurs?

Ten eerste gaat mijn boek niet alleen over voeding, maar ook over beweging en de impact van mentale gezondheid op je algehele gezondheid. Het is een zogenaamde ‘holistische’ benadering. Hierbij ga je ervan uit dat ziekte en gezondheid benaderd moeten worden door naar het geheel te kijken. Ten tweede dring ik geen specifiek dieet op, maar motiveer ik de lezer om – op basis van wetenschappelijk onderbouwde kennis – zelf een plan te ontwikkelen. Een eigen plan is namelijk duurzaam, een dieet impliceert iets tijdelijks en werkt dus ook maar even.

Geloofde je altijd al in een holistische benadering van food, body én mind of is dit pas later gekomen? Welke ervaringen of ontdekkingen hebben bijgedragen aan het ontwikkelen van deze visie?

Onbewust heb ik dit altijd al bij me gedragen, ook door mijn tijd op de Vrije School. Van huis uit ben ik ook opgevoed met het idee dat je zelf je beste arts bent. Dat betekent niet dat je geen medici nodig hebt, maar wel dat je vooral naar je eigen lichaam moet luisteren. Later merkte ik dat je dit ook moet leren. In onze cultuur hebben we geleerd onze gedachten over ons lichaam te wantrouwen en ons lichaam ‘over te laten’ aan artsen, terwijl ook deze artsen uit ervaring weten dat patiënten vaak heel goed zelf weten wat er aan de hand is.

Met Food Body Mind spoor je lezers aan om hun eigen plan te maken; een persoonlijk plan dat bij ze past. Is dat niet te vrijblijvend? Of is dat juist de kracht van jouw aanpak?

Mensen die dit boek kopen zijn al gemotiveerd, voor hen lijkt het me niet zo vrijblijvend omdat ze zelf al een belangrijke stap hebben genomen: ze hebben gekozen voor een gezonde leefstijl. Door vervolgens deze lezer zelf te laten beslissen hoe hij of zij effectief die gezonde leefstijl gaat invullen, is de kans dat het succesvol wordt veel groter. Dit zie ik ook bij mijn cliënten, zij hebben allemaal een totaal verschillende leefstijl en toch zijn ze allemaal heel goed bezig!

Eigen plan of niet, je bent duidelijk een voorstander van plantaardige voeding. Ben je zelf vegetariër of veganist? Waarom wel of niet?

Mijn man en ik eten bijna altijd veganistisch, maar gebruiken soms een eitje of een stukje kaas, dat zijn voor ons delicatessen. Als we uit eten gaan of bij anderen eten, dan passen we ons aan: altijd vegetarisch, maar niet altijd veganistisch. Het is overigens wel heel fijn dat er steeds meer leuk plantaardig aanbod op de markt komt. Hiermee wordt het voor steeds meer mensen gemakkelijker om veganistisch te eten. Dat vind ik niet alleen belangrijk voor de gezondheid, maar ook voor de aarde. De intensieve veehouderij is namelijk een belangrijke oorzaak voor de opwarming van de aarde.

In je boek passeren niet alleen veel onderzoeken de revue; het is ook een heel praktisch boek. Zo bestaat een groot deel uit gezonde, plantaardige recepten. Welk recept in Food Body Mind is jouw eigen favoriet?

Dat is moeilijk kiezen! Het potje havermout (de ‘overnight oats’) wordt tegenwoordig door heel veel mensen gemaakt en gegeten, maar eerlijk is eerlijk: het zorgt ervoor dat ik ’s ochtends mijn bed uit spring! Maar ook de pittige linzen-granensoep is echt een favoriet. Heerlijk, vooral de volgende dag. Dat eten we bijna iedere week!

Ik denk dat je boek vooral handvatten biedt voor volwassenen vanaf een bepaalde leeftijd. Zoals je zelf al schrijft in de inleiding: misschien hoort dit wel bij mensen van rond de 40 jaar. Maar juist bij kinderen is naar mijn mening heel veel winst te behalen op het gebied van gezonde voeding. Op welke manier is jouw methode geschikt voor kinderen? Heb je advies voor ouders?

Het boek is erg gericht op mensen die nadenken over hoe ze nu eigenlijk ouder willen worden. Kinderen zijn een hele specifieke doelgroep en over goede voeding voor kinderen zou ik een boek op zich kunnen schrijven! Het begint echter bij volwassenen, bij de ouders. Kinderen doen ons na en als jij geen bieten eet, zal je kind ze ook niet eten. Anderzijds zijn kinderen heel fijngevoelig en weten ze zelf prima wat ze nodig hebben. Is gezond eten een obsessie? Dan haken kinderen af. Kinderen zijn een spiegel voor het gedrag van de ouders!

Een boek is en blijft een momentopname. Zijn er op dit moment alweer nieuwe inzichten die je inspireren? Of nieuwe stappen die je de komende periode wilt gaan zetten op het gebied van voeding, lichaam en geest?

Recent onderzoek heeft aangetoond dat mensen heel verschillend op voeding reageren. Als je twee mannen van dezelfde leeftijd met hetzelfde gewicht en dezelfde lengte een glas limonade geeft, dan zal dit bij de één leiden tot een piek in zijn bloedsuiker en bij de ander niet. Het is nog niet zover dat de diëtist op basis van speeksel een DNA-test kan uitvoeren om te zien welk voedingspatroon het beste bij je past, maar ik hoop dat in de nabije toekomst te mogen meemaken!

Daarnaast laat ik me ook erg leiden door wat ik zelf ervaar, in mijn eigen lichaam, en de ervaringen van mensen om me heen. Hierdoor ben ik me op het moment aan het verdiepen in de overgang en wat dit allemaal met een vrouw doet. Mooi onderwerp voor een volgend boek!

Als lezers maar één ding van je boek onthouden en in de praktijk brengen, wat hoop je dan dat dat is?

Luister naar je lichaam, wees waakzaam als het je een por geeft en wacht niet tot je door een rechtse hoek platgeslagen wordt. Probeer de relatie met je lichaam te herstellen. Kortom: luister naar je lichaam!

Dit interview werd eerder gepubliceerd op Hebban.nl, de Nederlandstalige boekensite en lezerscommunity ineen.

Cecile Bol on LinkedinCecile Bol on PinterestCecile Bol on TumblrCecile Bol on TwitterCecile Bol on Wordpress
Cecile Bol
Schrijver @ Studio Vuurvogel
Content director & oprichter Eigenwijs Blij || Zelfstandig ondernemer met tekstbureau Studio Vuurvogel || Dichter, vooral in het Engels || Gezin met Remi, Emily, 2 poezen & wat kippen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.