Opinie & Individu

Terugblik op mijn 12 maanden Eigenwijs Blij

Mijn eigenwijs blije loopbaan begon in januari 2016 met 7 dagen koud douchen. Een uitdaging voor iemand die van warmte houdt. Maar ik heb het volgehouden en ervan geleerd en genoten. Het leek de hoofdredacteur van dit blog een goed idee dat ik elke maand een challenge aan zou gaan om daar vervolgens verslag over uit te brengen. Het afgelopen jaar is een mengeling geworden van challenges, testen en uitproberen. Wat heb ik een lol gehad! Voordat ik hiermee begon had ik geen idee hoe dit mijn leven zou beïnvloeden, het ging mij om het ‘lekker schrijven’ vanuit het principe: liever inconsequent goed, dan consequent fout.

Opinie & Individu

Keurmerken: “Maar wat als ze sjoemelen?”

Eind 2016 kwam ik min of meer tegelijk twee kanten van dezelfde discussie tegen. Enerzijds kwam Milieu Centraal met een lijst van 11 topkeurmerken die vertrouwd kunnen worden en waar de drie bekende biologische keurmerken ook toe behoren. Anderzijds kreeg ik weer eens de vraag of ik het niet zonde vond om biologische producten te kopen als er mogelijk mee gesjoemeld wordt. Tsja. Wat moet je daar nu op zeggen?

Opinie & Individu

De kringloopwinkel: ben ik niet te rijk om daar te kopen?

Bij ons in het dorp zit een hele fijne kringloopwinkel. Van servies tot meubels, van speelgoed tot kleding; ze hebben alles en ze hebben veel. Ik kom er graag en snuffel dan vooral tussen de kinderkleding. Maar laatst bekroop mij het gevoel: wat doe ik hier eigenlijk? Mag ik als ‘rijk’ (want prima verdienend) persoon eigenlijk wel deze goedkope kindertrui wegsnaaien voor de neus van iemand die geen geld heeft voor een nieuwe trui? Ik vond het een lastig gevoel waar ik nog niet vanaf ben.

Opinie & Individu

Kerstsfeer is leuk, maar (soms) te commercieel

Ik hou van de kerstsfeer. Met alle mooie versieringen in de straten en het gezellig samen zijn. Maar de laatste jaren steeds commerciëler, maar ik doe er grotendeels niet aan mee. Het kost allemaal geld, en de meeste spullen en prullen zoals feestkledij, kerstversieringen, … heb je zelden nodig. Dus daar geef ik mijn geld niet aan uit. En zelfs niet aan cadeaus, want ik heb mijn geld voor mijn dagdagelijkse kosten wel nodig.  Gelukkig ergert er zich niemand aan.

Opinie & Individu

Waarom consumenten niet moeilijk moeten doen over commerciële sociale ondernemingen

Nederlanders zijn gek op goede doelen en maatschappelijk verantwoorde producten. We geven zo’n €225,- per jaar per huishouden aan goede doelen en kopen massaal Tony’s Chocolonely. Maar als het over het bedrag gaat dat een maatschappelijk betrokken organisatie aan sales of marketing uitgeeft worden we boos. Van organisaties die zich maatschappelijk inzetten verwachten we dat ze in een oud goedkoop kantoor zitten, hun personeel lage salarissen geven en geen geld in marketing streken. Een nobele en begrijpelijke gedachte, maar ook een gedachte die wezenlijke verandering in de weg zit. Het is tijd voor wat meer commercie bij NGO’s en sociale ondernemingen!

Opinie & Individu

Waarom ik wakker bleef om Hillary Clinton president te zien worden

We hadden het anderhalf jaar geleden al gekscherend tegen elkaar geroepen: als Hillary Clinton het gaat proberen, blijven we samen wakker tijdens Election Night. Mijn mede-feministische vriendin en ik, we vonden het eigenlijk niet meer dan normaal om samen te beleven dat een vrouw eindelijk deze zeer machtige positie zou gaan bekleden. Het zou verdorie nog spannend worden ook. En zo reed ik dinsdagavond om 22 uur naar het huis van mijn vriendin. Ik had een beetje griep. Dat had ik als slecht omen kunnen interpreteren…