Recensie Feel the Bern! Bernie Sanders is in ieder geval consistent #feelthebern

Ineens was ie overal in mijn timeline. Een oude man met verrassend progressieve ideeën waar veel mensen wiens mening ik waardevol vind mee wegliepen. Het was #feelthebern voor en #feelthebern na. Bernie Sanders bleek hele normale ideeën te hebben, maar zulke ideeën gaan voor Amerika dan weer best ver. Ik kreeg zelfs een beetje zin in de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Die droom is voorbij, maar ik had nog wel zin in het lezen van zijn boek Feel the Bern! Helaas blijkt deze vertaling eigenlijk een heruitgave van een boek uit 1997.

In het boek Feel the Bern! blikt Bernie Sanders voornamelijk terug op zijn carrière in de jaren 80 en 90. Heel jammer en ook een beetje vreemd, want niets op de kaft doet dat vermoeden. Dank u wel marketingafdeling van de uitgeverij. Niet dat de politieke loopbaan van Bernie Sanders niet interessant is. Want dat is hij zeker.

In de tijd dat Bernie Sanders dit boek origineel schreef, had hij net een spannende verkiezingsstrijd om een extra termijn in het Congres gewonnen. Hij beschrijft die specifieke politieke strijd en blikt daarnaast terug op zijn politieke loopbaan. Hij vertelt over hoe hij in 1981 burgemeester van het kleine Burlington in de staat Vermont werd, ondanks dat hij een onafhankelijke politicus was (Burlington in Vermont? Ja inderdaad, daar is Ben & Jerry’s ook geboren!). Hij beschrijft hoe hij 8 jaar lang burgemeester was en elke keer weer herkozen werd. Hij gaat verder met zijn beweegredenen om lid van het Congres te willen worden en hoe dat hem vervolgens verging.

Best wel heel boeiend, vooral ook omdat het een inkijkje geeft in de maffe, vuile spelletjes die de Republikeinen en de Democraten spelen om hun zin te krijgen. Bernie Sanders positioneert zichzelf natuurlijk als uitermate braaf op dat vlak, en eigenlijk geloof ik dat ook wel. Inhoudelijk lees je zijn standpunten op het gebied van inkomensongelijkheid en de macht van de mediabedrijven wel tussen de regels door, maar verder praat hij vooral over verkiezingsresultaten en campagnemiddelen. Het is heel soms een beetje de opa die je op een feestje per ongeluk naar vroeger hebt gevraagd en die vervolgens drie uur lang blijft doorpraten.

Maar goed, ik had dus heel andere verwachtingen van dit boek. Een politiek manifest. Een visie op Amerika post-2016. En dat is het helaas niet. Alleen het laatste hoofdstuk is wat dat betreft een lichtpuntje (dat desondanks wat somber maakt). Sanders is wederom verkozen tot Congreslid en beschrijft welke problemen hij hoopt te gaan aanpakken. Deze blijken in 1997 grofweg hetzelfde als de problemen in 2016 met als speerpunten de (toen al) ongelooflijke kloof tussen arm en rijk in zijn land en de (toen al) uitgeholde democratie. Pijnlijk dat dezelfde problemen nog steeds zo spelen. Zijn oplossingen zijn ook in 2016 nog steeds interessant.

Bewonderenswaardig is wel hoe consistent Bernie Sanders is in zijn politieke visie en standpunten. Waar we andere politici zo nu en dan wel kunnen betrappen op vreemde draaikonterij, hoef je dat met Bernie Sanders niet te proberen. Waar hij toen voor stond, staat hij nu nog steeds voor. En dat maakt Feel the Bern! in die zin nog steeds wel lezenswaardig. Jammer dat het als een ander soort boek in de markt is gezet.

• Titel: Feel the Bern! – de hoop van jong Amerika
  • Auteurs: Bernie Sanders Huck Gutman
  • Gepubliceerd in: juni 2016