Huis & Tuin

Accu grasmaaier of benzine grasmaaier? Wat zijn de voor- en nadelen?

Wil je een grasmaaier kopen, dan heb je niet alleen maar keuze uit een grasmaaier op benzine en een elektrische grasmaaier met een snoer. Je kunt ook een accu grasmaaier kopen. Beter voor het milieu en een stuk stiller. Maar maait het ook net zo goed? En bevalt een grasmaaier op accu’s in de praktijk ook goed? In dit artikel mijn ervaring met zowel een accumaaier als een grasmaaier op benzine. Er zijn natuurlijk veel merken en typen, maar op hoofdlijnen zal de vergelijking ook bij andere merken en typen vergelijkbaar uitpakken. Natuurlijk had ik beide grasmaaiers even kunnen schoonmaken voor de foto’s. Maar wees eerlijk: wie maakt er ooit netjes een grasmaaier schoon? In deze review dus grasmaaiers zoals ze echt zijn. De grasmaaier op benzine versus de grasmaaier op accu’s.

Makita DLM460Z (accu’s) versus Stiga multiclip pro 50 s svan (benzine)

Toen we dit huis met grote tuin kochten, kregen we er een grasmachine op benzine bij. Een zelfrijdende mulchmaaier. Volgens de sticker is het een Stiga multiclip pro 50 s svan uit 2007. Al best een oude maaier. Recent heeft die even een opknapbeurt gehad door een specialist. Maar hij is helemaal in orde. Omdat het een oud model is, dat ik niet zelf gekocht heb, weet ik niet wat de prijs was. Maar een vergelijkbaar nieuw model (Stiga Multiclip Pro 50 SX H) is nu 825,- volgens de folder van Stiga.

Makita DLM460Z op twee accu’s. Hier met opvangbak.

Om een aantal redenen wilde ik graag een grasmachine op accu’s. Omdat dat duurzamer is, minder herrie maakt en als het goed is ook omdat een elektrische maaier minder onderhoud nodig heeft. Na veel zoeken kwam ik uit op de Makita DLM460Z. Niet omdat Makita het allerbeste merk voor grasmaaiers is. Maar wel omdat Makita een goed merk is voor verschillende soorten klus- en tuinmachines en de accu’s van het ene apparaat ook op de andere passen. Overigens staat Makita in bijna alle categorieën wel gewoon in de top 3. Ik betaalde vorig jaar € 399,- voor deze grasmaaier. De accu’s zijn zo’n € 75,- per stuk (5,0 Ah). Er zijn ook accu’s met meer of minder Ah. Die gaan langer of korter mee. Vaak is er ook een actie waarbij je 1 gratis accu krijgt bij aankoop van je product als je dat registreert bij Makita. Er gaan twee accu’s in deze maaimachine.

Zelfrijdend of niet?

Zowel grasmaaiers op benzine als grasmaaiers op accu’s kun je zelfrijdend kopen of niet. Bij grasmaaiers op benzine lijkt dat de standaard te zijn. Bij grasmaaiers op accu’s niet. Let daar dus op als je een machine gaat kopen. De Makita DLM460Z is niet zelfrijdend. Je moet hem dus zelf duwen (modellen als de DLM532PT4 zijn wel zelfrijdend, maar dan betaal je ook een paar honderd euro meer). Dat lijkt een flink nadeel, maar valt in de praktijk enorm mee. Want een elektromotor is veel simpeler dan een benzinemotor. De Stiga is maar liefst 36 kilo en best een onding om vooruit te duwen zonder dat de wieltjes meedraaien. De Makita is maar 24 kilo. Slechts twee derde van de maaier op benzine. En je duwt hem soepel over je gazon. En doordat hij lichter is, maak je ook soepeler bochten.

Maaien beide grasmaaiers even goed?

Zowel de grasmaaier op benzine als de grasmaaier op accu’s doen wat ze moeten: ze maaien het gras. De Stiga heeft 5 hoogtestanden, de Makita heeft er zelfs 10. Maar het totale hoogteverschil lijkt ongeveer gelijk. En aan 5 standen heb je op zich ook voldoende. Technisch gezien maaien ze beide met een ronddraaiend ‘mes’. Dus het gras wordt op dezelfde wijze en net zo netjes gemaaid.

Dit stukje gazon op het speelveldje heb ik een half uur voor de foto gemaaid met de grasmaaier op accu’s in mulch stand.

Hoe lang gaan de batterijen mee?

Ik heb nooit opgemeten hoe lang de batterijen van de grasmaaier op accu’s meegaan. Ik schat ongeveer drie kwartier tot een uur. Maar daarbij moet ik wel even uitleggen hoe Makita de accu belast. Maai je door hoog gras, dan gaat de motor harder draaien en worden de accu’s vol belast. Maai je vervolgens een stuk met korter gras, dan gaat de motor in een lagere stand. De accu gaat dan langer mee (en je hoort minder lawaai). Ik ben nogal lui als het om grasmaaien gaat. Dus als ik maai moet onze grasmaaier doorgaans hard werken. Maai je vaker, dan hoeft je grasmaaier minder hard te werken en gaan de accu’s dus langer mee. Een enkele keer heb ik de accu’s echt leeg getrokken (tuin van 2400 vierkante meter). Het opladen kost wel even tijd dan. Gelukkig heb ik ook een hoop andere dingen te doen. En dan maai ik de rest gewoon een paar uur of een paar dagen later.

Is een grasmaaier op accu’s veel stiller?

Volgens de documentatie heeft de Makita op accu’s een geluidsniveau van 79 dB. Zoals hierboven beschreven varieert dat geluidsniveau in de praktijk afhankelijk van hoe hard de grasmachine moet werken. Er zit zelfs een stillere stand op waarmee de motor het wat rustiger aan doet.

De lampjes aan de bedieningsstang geven aan hoe vol de accu’s nog zijn. Ook is er een fluisterstand.

Op de sticker van de Stiga op benzine (die ook wat jaartjes ouder is) staat dat die 91 dB maakt. Bij decibellen is een verhoging met 3 dB een verdubbeling in geluid. Dus op papier maakt de grasmaaier op benzine 4 keer zoveel lawaai als de grasmaaier op accu’s. En mijn inschatting is dat dat best zou kunnen kloppen.

In de praktijk kun je het geluidsniveau van de grasmaaier op accu’s denk ik het beste vergelijken met een luide stofzuiger. Die van de grasmaaier op benzine is echt veel luider en lijkt meer op een brommer. Voor de buren is het dus een stuk fijner als je met accu’s gaat maaien. Maar ook voor jezelf is het een groot verschil. Boven de 80 dB zou je eigenlijk gehoorbescherming moeten dragen. En als je partner of kind kort iets wil overleggen is die bij de maaier op benzine eigenlijk niet te verstaan, terwijl dat met de grasmaaier op accu’s prima gaat.

Kosten aan benzine/stroom en onderhoud van de grasmaaier

De huidige adviesprijs voor een liter benzine is € 1,896. Een kWh Nederlandse groene stroom kost zo’n € 0,22. Ik heb niet helemaal doorgerekend wat dat precies doet met je portemonnee, maar het mag duidelijk zijn dat een keer grasmaaien op stroom vele malen goedkoper is dan op benzine. Tel daarbij op dat de benzineprijs de aankomende jaren alleen maar omhoog kan gaan terwijl de stroomprijs al jaren langzaam zakt en je ziet dat grasmaaien op stroom veel goedkoper is in het gebruik. En, als je échte Nederlandse groene stroom laadt, is elektrisch maaien ook beter voor het klimaat.

Net als bij elektrische auto’s hebben ook elektrische grasmaaiers minder onderhoud nodig. Dat komt omdat er minder onderdelen in zitten en het mechaniek veel eenvoudiger is. Er kan minder stuk, dus is er ook minder om te onderhouden. De onderhoudsbeurt van onze grasmaaier op benzine was laatst € 84,50. De accugrasmaaier heeft nog geen onderhoud nodig gehad en ik verwacht dat ook niet.

Mulchen of maaisel opvangen en afvoeren?

Zowel grasmaaiers op benzine als grasmaaiers op accu’s bestaan er als mulchmaaier, met opvangbak, of met opvangbak én mulchfunctie. Die keuze staat dus los van de aandrijving. Maar te veel mensen voeren het maaisel af terwijl dat niet nodig en vaak zelfs slecht is.

Het gras haalt voedingsstoffen uit de bodem. Als je dat maait, opvangt in de opvangbak en vervolgens in de klikobak gooit, ben je de grond aan het verschralen. Wil je een strak groen gazon, dan zul je vervolgens weer mest moeten aanvoeren om dat te compenseren. Dus je maakt dubbel werk en ook hogere kosten. Wil je een groen gazon? Neem dan aan mulchmaaier of grasmaaier met mulch-stand. Meer weten over een groen gazon? Lees: 8 tips voor een strak groen gazon

Wil je juist wat meer bloemen, kruiden en diversiteit in je gazon? Of wil je je gazon omvormen tot een bloemenweide? Dan moet je juist wel opvangen en afvoeren (en op de juiste momenten maaien). Voor een bloemenweide heb je dus juist een grasmaaier met opvangbak nodig. Zie daarvoor Stappenplan: verander je gazon in een bloemenweide met slim grasmaaien

Dit pad in een stuk bloemrijk grasland is net gemaaid met de accu grasmaaier. Het omliggende bloemrijke grasland maai ik twee keer per jaar.

In onze tuin doe ik beide. De paden en het speelveldje met schommel wil ik sterk en groen hebben. Dus daar maai ik op de mulch-stand. Maar we hebben ook een stukje omgevormd van gazon naar bloemrijk grasland. Daar maai ik maar 2 keer per jaar en voer ik af (naar de composthoop). De opvangbak kun je eenvoudig van de grasmaaier klikken. Vervolgens druk je een speciaal stuk plastic in het gat waarmee het maaisel verder klein gehakt wordt en op de grond tussen het gras valt.

Accubescherming en levensduur accu’s

Ik maai nu bijna een jaar op accu’s en heb nog geen achteruitgang van de accu’s gemerkt. De oplader geeft met lampjes aan wanneer die klaar is met opladen. Pas als het lampje groen is, mag je de accu uit het oplaadstation halen. Ook zit er bescherming tegen oververhitting bij het opladen ingebouwd.

Een Makita accu 18 volt 5.0 ah

De grasmaaier zelf heeft ook beveiliging om de accu’s niet te overbelasten. Probeer je écht hoog gras in één keer kort te maaien, dan merk je dat de motor het moeilijk krijgt. Vaak schakelt de machine dan zelf uit. Dat is soms irritant, want je wilt even lekker doormaaien. Maar het zorgt er wel voor dat de accu’s goed blijven. Vervolgens kun je de maaistand hoger zetten. Maai je erg hoog gras even in twee keer kort, dan komt het wel goed. Soms kies ik er ook voor om steeds halve banen te maaien om de accu te ontzien en toch alles in één keer te maaien.

Eén accu voor veel apparaten

Steeds meer apparaten zijn met accu’s te krijgen. Vroeger had ik een heggenschaar met een snoer. Het is allemaal extra werk om dat snoer uit te rollen. En je moet de hele tijd opletten dat je niet per ongeluk door het snoer heen snoeit. Nu heb ik een heggenschaar waar dezelfde accu’s in kunnen als in de grasmaaier. Maar dezelfde accu kan ook op een boormachine, cirkelzaag, schuurmachine of bouwradio. Zonder dat ik extra accu’s moet kopen of verschillende oplaadstations nodig heb.

Twee accu’s

Waarom ik zowel een grasmaaier op benzine als een grasmaaier op accu’s heb

We hebben een grote tuin (2.400 vierkante meter) die we grotendeels aan het omvormen zijn van schapenweide naar voedselbos. De paden, het speelveldje en de zitplekken maai ik regelmatig. Het bloemrijk grasland maai ik twee keer per jaar. Dat doe ik allemaal met de grasmaaier op accu’s. Want die maait goed, is lekker licht, maakt weinig lawaai, is goedkoper in gebruik en beter voor het milieu.

Veel andere delen laten we verruigen. Dat zijn vaak stukken waar jonge bomen en struiken staan die het gras langzaam wegconcurreren. Die stukken maai ik eigenlijk nooit. Maar heel soms als we een nieuw stukje tuin willen ‘ontginnen’ om er bijvoorbeeld een paar nieuwe bomen en struiken te planten, pak ik de oude benzinemaaier er even bij. Dan hebben we het dus over stukje waar soms al 2 of 3 jaar niet gemaaid is en taai hoog gras staat. Daar komt de krachtige motor op benzine toch net wat makkelijker doorheen dan de grasmaaier op accu’s.

Aangezien dat in ‘normale’ tuinen niet voorkomt, raad ik eigenlijk iedereen aan om bij de volgende grasmaaier over te stappen op accu’s. De voordelen wegen echt op tegen de nadelen. Het is een verademing om zo’n licht grasmaaiertje soepel over je gazon te drukken zonder een enorm lawaai. En het is een fijn gevoel dat dat ook beter voor het milieu is en minder kost per maaibeurt. Ik kan het iedereen aanraden.

Remi van Beekum on LinkedinRemi van Beekum on Twitter
Remi van Beekum
Permacultuur/voedselbos @ De Hommelgaard
In het dagelijks leven is Remi als Kiemfabriek vooral interim marketeer voor bedrijven en organisaties die de wereld wat mooier maken. Soms rond strategie of management en soms met de handen aan de knoppen in bijvoorbeeld campagnes. Thuis heeft Remi samen met Cecile en Emily een eigen voedselbos en permacultuurproject de Hommelgaard in een klein dorpje in Drenthe. Veel artikelen zijn vooral daarop geïnspireerd.