5 a day keeps the doctor away: groente en fruit challenge

Voor mijn nieuwe challenge ben ik een week lang in de wereld gedoken van groente en fruit en dan met name de voorgeschreven hoeveelheid die je per dag zou moeten nuttigen. Ik ben zelf niet een enorme fruit-eter. In de winter lukt het me beter dan in de zomer, maar dat heeft vooral te maken met de mandarijnen die in de winter op hun lekkerst zijn. En heel eerlijk gezegd, ik ben er ook nooit mee bezig geweest. Maar daar is (wederom) in een week verandering in gekomen.

Voorgeschreven hoeveelheden

Wat zijn eigenlijk de voorgeschreven hoeveelheden groente en fruit waar een volwassene aan moet voldoen? Sinds maart van dit jaar raadt het Voedingscentrum.nl aan dat het eten van 250 gram groente (ongeveer vier/vijf opscheplepels) en twee stuks fruit per dag je helpen om op gewicht te blijven en om het risico op hart- en vaatziekten te beperken. In Engeland hanteren ze echter een ander principe: ‘5 a day’ oftewel vijf porties groenten/fruit per dag. Voor alle duidelijkheid: één portie groente is vier opscheplepels, één portie fruit is bijvoorbeeld twee kiwi’s of één appel of 14 kersen. Dit lijkt aanzienlijk meer dan de voorgeschreven porties van het Voedingscentrum! Slik…

Overeenkomsten zijn er uiteraard ook tussen het Voedingscentrum en NHS Choices. Ze sommen beide op dat groente en fruit een goede bron van vitaminen en mineralen zijn, dat ze voedingsvezels bevatten die onze darmen in goede shape houden en dat ze weinig vet en calorieën bevatten. Allemaal goeie dingen. Toch kies ik voor de Engelse variant, omdat het anders is en dat dat nu juist de uitdaging is. Via de site www.nhs.uk is een handige lijst te downloaden met wat een portie groente of fruit is, want ik hou natuurlijk wel van een leidraad.

Starten met 5 a day!

Ik ben weer vol goede moed begonnen en ik ben trots op mijn behaalde resultaat! Van de zeven dagen heb ik slechts een dag helemaal geen groente of fruit gehad en twee dagen drie porties. En vier dagen heb ik 5 porties gegeten!! Helemaal trots, want het ging niet vanzelf. Want ik liep tegen een paar zaken aan. Bij het boodschappen doen moet je er rekening mee houden dat je meer fruit en groente inslaat, maar ook weer niet te veel want het moet niet op de fruitschaal wegteren. Daarnaast had ik moeite met het kiezen van fruit, want ik ben nogal kieskeurig en lust niet alles. Witte pitloze druiven vind ik heerlijk, maar deze bevatten heel veel suikers, dus die kon ik ook niet elke dag eten. Bij het klaarmaken van het (lunch)pakketje dat meegaat naar het werk moet je er rekening mee houden dat je fruit meeneemt.

En dan het belangrijkste: het stukje bewustwording, wanneer eet je je fruit en groente. Ik heb het steeds gespreid over de dag. ’s Ochtends begon ik om 10 uur met een portie fruit, tijdens de lunch nog een portie fruit, rond 16 uur weer een portie fruit en dan bij het avond eten twee porties groente. Maar ja, soms komt het voor dat ik bijvoorbeeld pannenkoeken eet. En die eet ik zonder groente of fruit; dan mis je gelijk twee porties. Soms komt het ook voor dat ik niet in de gelegenheid was om gedurende de dag fruit te eten om welke reden dan ook. Je mist dan al gauw een paar porties, die je niet makkelijk weer inhaalt.

Bewustwording

Het belangrijkste dat ik uit de challenge heb gehaald is het stukje bewustwording. Ik kan me heel goed voorstellen dat de gemiddelde Nederlander niet aan de voorgeschreven hoeveelheden toekomt als je niet bewust bezig bent met je voeding. In de waan van de dag vergeet je je fruithapje, neem je een chocoladesnack als je onderweg bent en haal je een patatje als avondeten. Op zo’n dag krijg je helemaal geen fruit en groente binnen. Het maakt dus niet uit welke voorgeschreven hoeveelheid je hanteert, de Engelse of de Nederlandse, als je er maar achter staat en je best wilt doen om het vol te houden. Het is namelijk wel erg lekker en vooral ook gezond.

Ook proberen?

Alles begint bij bewustwording: wil je het ook proberen? Ga dan eerst voor jezelf na wat jij nu al eet aan groente en fruit en wees daarbij eerlijk. Prik voor jezelf een week waarin je tijd en ruimte hebt (zowel agenda-technisch als in je hoofd) zodat het ook kans van slagen heeft. Nog leuker is het om het samen met man/vrouw/vriend/vriendin te doen, zodat je elkaar kunt stimuleren. Het is absoluut geen vervelende challenge, zelfs als je geen groot fruit-eter bent zoals ik. Stiekem heb ik zelfs gesmuld!

Marjan van Delden on InstagramMarjan van Delden on LinkedinMarjan van Delden on Twitter
Marjan van Delden
Communicatieliefhebber
Houdt van communiceren, marketing, coachen, motiveren en uitdagen en geniet van hardlopen, motorrijden, boeken, schoenen, uiteten, vrienden en vriendinnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.